Coś właśnie zderzyło się z Jowiszem

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2016 00:20
Zaobserwowali to astronomowie-amatorzy. Jakiś obiekt, zapewne kometa lub asteroida, 17 marca tego roku uderzył w największą planetę Układu Słonecznego.
Coś właśnie zderzyło się z Jowiszem
Foto: screen/youtube/NASA

Na razie znamy niewiele szczegółów zdarzenia. Na amatorskich filmach, które umieszczono w internecie, widać nagły rozbłysk, który najprawdopodobniej jest wynikiem zderzenia.

Dalsze analizy naukowców wykażą, co uderzyło w górną warstwę atmosfery Jowisza i czy zostawiło tam ślady.

Paul Chodas z Center for Near-Earth Object Studies (Centrum Badań Obiektów Bliskich Ziemi) NASA, komentując wydarzenie dla portalu Space.com, stwierdził, że zapewne eksplozję spowodowała asteroida. - Jest tam ich po prostu dużo więcej - powiedział. Na razie są to jednak spekulacje.

Najsłynniejszą kolizją w znanej nam historii Jowisza było uderzenie weń komety Shoemaker-Levy 9 latem 1994 roku. Ciało zostało rozerwane na kilka części i zostawiło na gazowym gigancie widoczne przez jakiś czas plamy. Zderzenie komety z planetą zainspirowała nawet grupę The Cure do upamiętnienia tego zdarzenia w utworze "Jupiter Crash".

Podobne wydarzenia są efektowne i niezwykle interesujące dla badaczy. Być może nieznany obiekt, który kilka dni temu uderzył w gazowego giganta, dostanie nazwę po swoich amatorskich odkrywcach.

(ew/IFLScience)

Zobacz więcej na temat: NAUKA astronomia kometa

Naukowy hit roku. Misja Rosetta na ustach wszystkich

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014 12:55
Do największych wydarzeń świata nauki w 2014 roku należało lądowanie modułu Philae na pędzącej komecie. W obserwowanej przez miłośników kosmosu z całego świata misji Rosetta swój znaczący udział mieli polscy naukowcy.

Polskie niebo rozświetlił fragment spadającej komety

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2015 23:33
Przedwczoraj na polskim niebie widoczny był bardzo jasny obiekt - wyjątkowo długi bolid. Zarejestrowały go kamery Polskiej Sieci Bolidowej. Czym dokładnie było to zjawisko?

Odkrycie sondy Rosetta: tlen na komecie 67P

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2015 01:00
Kosmiczna sonda Rosetta odkryła cząsteczkowy tlen na komecie 67P. To kompletnie zaskoczyło astronomów.