X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Uważajmy na sól - w nadmiarze może nam bardzo zaszkodzić!

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2017 16:19
- Cały czas przybywa dowodów na to, że spożywana w nadmiarze sól jest najbardziej niebezpiecznym dla zdrowia pojedynczym czynnikiem żywieniowym - podkreślił prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Jiri Hera/shutterstock.com

Sód, którego głównym źródłem w naszej diecie jest sól kuchenna, to pierwiastek pełniący szereg ważnych funkcji. M.in. reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu, umożliwia przenoszenie impulsów nerwowych, a także prawidłowe funkcjonowanie mięśni.

Czytaj więcej:
nauka 1200 free
Nauka w portalu PolskieRadio.pl

Ten składnik jest więc niezbędny dla naszego zdrowia, ale w praktyce mało kto cierpi na jego niedobór. Problemem jest raczej jego nadmiar w diecie, który wiąże się z wieloma poważnymi konsekwencjami.

Sód powoduje m.in. zatrzymanie wody w organizmie, co prowadzi do zwiększenia ciśnienia krwi oraz powikłań z tym związanych - chorób serca, udaru mózgu, przeciążenia nerek oraz obrzęków, szczególnie kończyn dolnych. Na tym jednak nie koniec.

- Cały czas przybywa dowodów na to, że spożywana w nadmiarze sól jest najbardziej niebezpiecznym dla zdrowia pojedynczym czynnikiem żywieniowym. Nie tylko przyczynia się do rozwoju nadciśnienia, udarów mózgu, zawałów serca, osteoporozy i raka żołądka, ale także do rozwoju otyłości - podkreślił prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

- Kiedyś ludzie w ogóle obywali się bez soli, teraz konsumują jej dużo więcej niż wynosi zalecany, bezpieczny poziom. Musimy więc przy każdej okazji przypominać ludziom o zagrożeniach związanych z nadmierną konsumpcją soli i systematycznie edukować konsumentów w tym zakresie - wskazał.

Jak nieprzesolić?

Szacuje się, że spożywamy 2-3 razy więcej soli niż zalecane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) maksymalnie 5 g dziennie (ok. 1 łyżeczka do herbaty).

Te 5 g dotyczy soli, którą stosujemy sami do przyrządzania potraw i dosalania przy stole, jak i tej zawartej w przetworzonych produktach rynkowych (np. w słonych przekąskach, przetworach mięsnych, wędzonych rybach, serach podpuszczkowych) oraz soli wynikającej z naturalnie występującego sodu w produktach.

Producenci żywności dodają różne ilości soli do swoich produktów. Często taki sam asortyment mocno różni się zawartością soli. Na rynku znajdziemy serek twarogowy o zawartości soli 0,1 g w 100 g, a także taki o zawartości soli 1,0 g w 100 g. Dlatego należy dokładnie sprawdzać etykiety produktów, które wybieramy.

Eksperci radzą też, by ograniczać lub zrezygnować z dosalania potraw. Na początku mało słone produkty będą wydawały się nam niesmaczne, dlatego dobrze jest zastąpić sól ziołami. Do diety nisko-sodowej można się jednak przyzwyczaić.

Więcej informacji i materiałów na temat akcji WASH można znaleźć na stronie internetowej www.worldactiononsalt.com. Warto zobaczyć także materiały edukacyjne dostępne na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej: www.ncez.pl

Instytut Żywności i Żywienia, kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Bakterie dodawane do jogurtów pomagają w walce z depresją?

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 13:19
Dodawane do jogurtów bakterie z rodzaju Lactobacillus minimalizują symptomy depresji u myszy - wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Virginia (USA).
rozwiń zwiń