Nauka

Przepustowy mózg Einsteina

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2010 05:03
Zależność pomiędzy rozmiarem mózgu i inteligencją jest minimalna.

Kiedy w 1955 roku przeprowadzono autopsję ciała Alberta Einsteina, medycynę spotkał zawód: jego mózg wcale nie był większy od innych. Wręcz przeciwnie – wydawał się mniejszy niż analogiczny organ przeciętnego Kowalskiego.

Późniejsze badania potwierdziły, że zależność pomiędzy rozmiarem mózgu i inteligencją jest minimalna. Okazuje się, że w tym przypadku, podobnie jak w wielu innych, liczy się nie ilość, ale jakość.

Przepustowość ponad wszystko

Ważnym czynnikiem, który wpływa na inteligencję, jest nie tyle rozmiar, ile to, jak dobrze komunikują sie ze sobą neurony.  Martijn van den Heuvel z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Utrechcie odkrył, że mniejsze mózgi cechują się korzystniej ułożonymi neuronami, które łatwiej przesyłają między soba informacje. Mówiąc krótko – małe mózgi działają lepiej i szybciej. Zdaniem naukowca z Utrechtu, może to stanowić wyjaśnienie zróżnicowania IQ nawet w 1/3 przypadków.

Na inteligencję ma również to, jak bardzo tłuszczowa izolacja w tkance wstrzymuje przepływ elektrycznych bodźców - informacji. Paul Thompson z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles zwrócił uwagę na związek pomiędzy IQ i jakością otoczek mielinowych (osłonek włókien nerwowych).

Im starszy, tym mądrzejszy

Nie wiemy jeszcze, jaki wpływ na IQ mają geny. Różne badania wskazują, że może to być od 40 aż do 80 procent. Różnice w wynikach są znaczne, mogą jednak wynikać stąd, że geny wpływają na prace mózgu coraz lepiej wraz upływem czasu.

Porównując ze sobą 11 000 par bliźniąt, Robert Plomin z  King's College w Londynie zwrócił uwagę, że w wieku 9 lat geny wyjaśniały 40 proc. zróżnicowania inteligencji, ale w wieku 17 lat już ok. 66 proc. Dlaczego? Być może mózgowe połączenia ustalają się i ostatecznie „przełączają” z wiekiem. Innym wyjaśnieniem jest możliwość, że to geny decydują, czy ktoś będzie rozwijał swój mózg w danym kierunku poprzez stymulujące doświadczenia. - Jeżeli mamy jakiś talent, będziemy mogli wpływać na środowisko, aby pasowało do naszego mózgu – mówi Thompson. Mówiąc krótko: talent szuka bodźców, które pogłębią ten talent.

(ew/newsientist)

Czytaj także

Jak biegnie czas? Zobacz filmy!

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2010 11:30
Czas należy do podstawowych wielkości fizycznych opisujących naszą rzeczywistość. Stanowi współrzędną w czasoprzestrzeni, uzupełniając trójwymiarową przestrzeń. Jest wielkością skalarną opisującą kolejność zdarzeń oraz odstępy między nimi. Czas to także jedno z najistotniejszych zagadnień, do których odnoszą się religia, filozofia i nauka. Czy można go uchwycić, opisać
rozwiń zwiń