X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Drogowe mapy ryzyka

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2010 10:45
Zderzenie czołowe, wypadnięcie z drogi czy najechanie na pieszego – korzystając z map ryzyka unikniesz wypadków.
Audio
  • O Atlasie ryzyka na drogach krajowych w Polsce opowiada dr inż. Kazimierz Jamroz, prezes Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej.

Mapy ryzyka na drogach opracowują naukowcy z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Pierwsze mapy zostały udostępnione w czerwcu tego roku w internecie. Przedstawiają one, jak wysokie jest ryzyko, że zostaniemy ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym na jezdniach krajowych i wojewódzkich. Mapy powstają w ramach Europejskiego Programu Oceny Ryzka na Drogach EuroRAP.

Oprócz ogólnej mapy ryzyka indywidualnego opracowano też mapy podzielone na najczęstsze przyczyny wypadków, np. nadmierna prędkość, zderzenie czołowe, zderzenie boczne, najechanie na pieszego, wypadki z udziałem rowerzystów czy też wypadki spowodowane przez młodych kierowców i kierowców pijanych. Wszystkie mapy można pobrać ze strony: www.eurorap.pl

Jak podkreślają naukowcy, ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg. Jest ono mierzone częstotliwością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek w ciągu trzech lat objętych analizą (2007-2009).

Dotychczasowe wyniki badań analizuje na swojej stronie Politechnika Gdańska. Uczelnia podkreśla, że w województwie pomorskim tzw. czarne odcinki, czyli drogi największego ryzyka stanowią aż 37 proc. długości analizowanych dróg (w tym: 28 proc. dróg krajowych i 41 proc. dróg wojewódzkich). Czarne i czerwone odcinki - o ryzyku niedopuszczalnym na podstawowej sieci dróg europejskich - stanowiły 71 proc. długości analizowanych dróg. Natomiast odcinki o najmniejszym ryzyku - zielone i żółte - to zaledwie 20 proc. badanych dróg.

W województwie pomorskim aż 52 proc. wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi ma miejsce na czarnych odcinkach. W 2009 roku doszło tam do 2848 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 257 osób, a rannych było 3641 osób. - Biorąc pod uwagę liczbę ofiar śmiertelnych nasze województwo zajmowało 8. miejsce w Polsce - zauważa dr inż. Kazimierz Jamroz, kierownik projektu, starszy wykładowca w Katedrze Inżynierii Drogowej WILiŚ.

EuroRAP to Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach (European Road Assessment Programme), który pozwala na ocenę poziomu zagrożenia zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego. To jeden z największych w ostatnich latach programów na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach w Europie.

EuroRAP jest realizowany w ścisłej współpracy z ośrodkami badawczymi i uniwersyteckimi zajmującymi się bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz administracją, policją i wieloma innymi organizacjami i instytucjami.

W ramach Programu EuroRAP realizowany jest projekt Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (Atlas BRD), współfinansowany przez Komisję Europejską. Pod przewodnictwem EuroRAP zespoły z 10 państw, w tym Polski, przygotowują mapy krajowe. W projekcie uczestniczy Katedra Inżynierii Drogowej Wydziału ILiŚ Politechniki Gdańskiej.

W tworzeniu map ryzyka mogą pomóc internauci wypełniając ankietę.

(ki,pg,PAP)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Przeciw pijanym kierowcom

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2008 17:25
W dzisiejszym odcinku naszego cyklu opowiemy o programie społecznym "Piłeś? Nie jedź", który wystartował w Olsztynie.
rozwiń zwiń