Kolejka do CERN

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2010 19:30
Europejska Organizacja Badań Jądrowych CERN może wkrótce zyskać nowych członków. Na piątkowym posiedzeniu rady CERN zainicjowano proces rozszerzenia organizacji.

Do CERN chcą przystąpić Cypr, Izrael, Serbia, Słowenia i Turcja. Co ciekawe, członkiem stowarzyszonym ma zostać... Brazylia.

Akces Brazylii to koronny dowód na to, jak szerokim zainteresowaniem cieszą się badania europejskiego ośrodka. - Miło jest widzieć zwiększające się globalne zainteresowanie badaniami podstawowymi, na które wskazuje zainteresowanie tych krajów członkostwem w organizacji. Badania podstawowe pomagają nam przede wszystkim zrozumieć naturę świata, ale też kładą podwaliny pod przyszłe innowacje - podkreślił dyrektor generalny CERN, Rolf Heuer.

CERN (Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire) powstał w 1954 roku jako dzieło 12 państw europejskich, które chciały wspólnie pprowadzić badania w dziedzinie fizyki. Obecnie do organizacji należy 20 państw, w tym Polska. Członkowie wnoszą składki, z których pokrywane są koszty utrzymania i rozbudowy instalacji badawczych w ośrodku CERN, znajdującym się w okolicach Genewy na granicy Szwajcarii i Francji.

CERN już nie europejski?

Poza krajami członkowskimi w badaniach w CERN biorą udział również naukowcy z Rosji, a także z państw spoza Europy, głównie USA, Japonii, Indii i Kanady. Właśnie dlatego rada CERN podjęła w czerwcu decyzję o umożliwieniu członkostwa w CERN także państwom spoza Europy i rozpoczęciu prac nad mechanizmami umożliwiającymi zaangażowanie CERN w badania prowadzone na innych kontynentach.

Zasady „gry” zmieniaja się: teraz każde państwo może teraz ubiegać się o członkostwo w CERN, wcześniej jednak przez jakiś czas musi pozostać członkiem stowarzyszonym. Na ostatnim spotkaniu rada uzgodniła tryb przyjmowania członków stowarzyszonych - pierwsi z nich zostaną przyjęci w przyszłym roku.

LHC odpoczywa

CERN jest jednym z najważniejszych światowych ośrodków zajmujących się badaniami fizycznymi. Rada uznała za sukces dotychczasowe badania przeprowadzone z użyciem nowego akceleratora, Wielkiego Zderzacza Hadronów LHC. - Osiągnięcia LHC w tym roku przeszły nasze oczekiwania. To bardzo dobrze wróży na przyszłość. Z niecierpliwością czekam na to, co LHC pozwoli nam odkryć - powiedział przewodniczący rady CERN, Michel Spiro.

LHC pozwala naukowcom zbadać prawdziwość teorii z dziedziny fizyki cząstek. Został rozreklamowany jako urządzenie, które odnajdzie bozon Higgsa – „boską cząstkę”, dzięki ktorej nasz Wszechświat rządzi sie takimi a nie innymi prawami.

LHC pozwoli jednak na wiele innych odkryć – jednym z zainteresowań fizyków w CERN są tzw. cząstki supersymetryczne. Teoretycy przypuszczają, że właśnie z takich, nieznanych na razie cząstek składa się znajdująca się w kosmosie ciemna materia.

W chwili obecnej od 6 grudnia LHC nie jest używany – trwa bowiem coroczna zimowa przerwa konserwacyjna. Ponownie badania z jego udziałem mają się rozpocząć w połowie lutego.

Droga do ciemnej materii i boskiej cząstki otwarta

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2010 21:57
Początek ery nowych odkryć", "przełom w fizyce" - takimi słowami określają naukowcy wtorkowy start cyklu zderzeń protonów przy energii 7 TeV i zacierają ręce.

Czarne dziury w LHC są możliwe!

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2010 13:51
Rozwiązanie równań pola Einsteina dowodzi, że powstanie czarnych dziur w CERN jest możliwe!

Rozpędzili protony niemal do prędkości światła

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2010 16:46
W najpotężniejszym na świecie akceleratorze cząstek - Wielkim Zderzaczu Hadronów - ponownie padł rekord wysokich energii. Europejscy fizycy pobili tym samym własny rekord ustanowiony w grudniu.

Złapali antymaterię

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2010 12:40
Naukowcy z CERN po raz pierwszy w historii pochwycili trwałe cząstki antymaterii. To pierwszy krok do stworzenia napędu jak ze Star Treka?

Wielkie Wybuchy w Wielkim Zderzaczu

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2010 14:00
Naukowcy w CERN produkują małe "Wielkie Wybuchy". Oglądają młodziutki Wszechświat.

Antywodór od Mikołaja

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2010 14:10
CERN ogłasza stworzenie pierwszych strumieni antywodoru. Duża ilość atomów antymaterii pozwoli zrozumieć, czym się różnią od „zwykłych”.