Rosyjski naukowiec: w czarnych dziurach może być życie

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2011 14:00
Taką tezę postawił rosyjski kosmolog Wiaczesław Dokuczew z Instytutu Badań Jądrowych Rosyjskiej Akademii Nauk.

Artykuł na ten temat ukazał się na internetowej platformie wymiany prac naukowcyh arXiv. Dokuczew uważa, że z powodu niezwykłych właściwości fizycznych, jakie panują poza horyzontem zdarzeń (miejscem, gdzie czas i przestrzeń stają się jednym) naładowanych i rotujących czarnych dziur, życie – przynajmniej teoretycznie - mogłoby tam zaistnieć. Co więcej, mogłoby wyewoluowac do form, które byłyby w stanie utworzyć zaawansowane cywilizacje.

Czarne dziury to jednostki w czasie i przestrzeni, które cechuje niezwykle silna grawitacja. Wszystko, co znajdzie się w ich sąsiedztwie, zostaje dosłownie zassane do środka – i nigdy więcej sie nie pojawia. Przynajmniej z naszego punktu widzenia, niektórzy naukowcy sądzą bowiem, że w czarnej dziurze, po przekroczeniu tzw. horyzontu Caychy’ego, rzeczy stają się ponownie sobą, czyli takimi, jakimi je znamy.

Horyzont Cauchy'ego to granica, poza którą staje się niemożliwe przewidzenie trajektorii ruchu cząstki z jakimkolwiek prawdopodobieństwem. Teoretycy sugerują możliwość, że materia przechodząca przez horyzont Cauchy'ego napotyka obszar o względnie słabej grawitacji. Właśnie za tym horyzontem protony mogą znowu spokojnie krążyć wokół osobliwości.

Właśnie dlatego Dokuczew przypuszcza, że mogą tam istnieć również inne obiekty – na przykład organizmy żywe i stworzone przez nie urządzenia. Ich świat musiałby jednak znacząco różnić sie od naszego: zalewałaby go olbrzymia ilość zassanego przez dziurę światła, bombardowały fotony, cząstki elementarne i inne źrodła kosmicznej energii, przechwycone przez osobliwość.

Teoria Dokuczewa jest możliwa tylko w przypadku niewielkiej grupy rotujących i naładowanych czarnych dziur, a zatem innych niż dziury Schwarzschilda (które sie nie poruszają) i Kerra (nie są naładowane). Hipoteza jest, oczywiście, teoretyczną spekulacją, która wielu może wydawać się wręcz ekscentryczna. Już wcześniej Dokuczew wykazał, że fotony sa w stanie okrążać osobliwość po względnie stałych orbitach. Nie ma jednak żadnych dowodów na to, że mogłaby to zrobić tak skomplikowana chemicznie rzecz jak planeta.

Sam Dokuczew przyznaje, że teoria musi pozostac teorią. Nawet gdyby w czarnej dziurze powstała cywilizacja, nie byłaby w stanie wydostać się na zewnątrz, a my nie moglibyśmy nawiązać z nią kontaktu. Jest to zatem jedna z tych hipotez, które intrygują, ale nigdy nie będzie można ich sprawdzić.

(ew/PhysOrg.com)

Zobacz więcej na temat: Rosja

Nowa czarna dziura

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2010 11:00
Astronomowie odkryli kolejny nieznany rodzaj kosmicznego obiektu. Nowy typ czarnej dziury zaobserwowano dzięki europejskiemu teleskopowi w Chile.

Dlaczego żelazo "krzyczy", kiedy wpada do czarnej dziury?

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2010 07:01
Czarne dziury to niewyobrażalne monstra: pochłaniają olbrzymią ilość materii z otaczającego je kosmicznego sąsiedztwa (mgławice i gwiazdy), a ich apetyt rośnie w miarę jedzenia.

Obserwujemy narodziny czarnej dziury

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2010 11:15
Materia po wybuchu supernowej świeci jasno w promieniach X. Czy widzimy młodą czarną dziurę o masie 5-10 mas Słońca?