Specjaliści wybierają technologiczny przełom roku

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2014 23:55
Nanoroboty, implant pomagający sparaliżowanym, czy bezzałogowe drony - to niektóre przełomy technologiczne, które wyróżnił akademicki portal naukowy „The Conversation”. Jest i polski akcent.
  • Technologiczny przełom roku według "The Conversation” - IAR / R. Motriuk
Nanoroboty. Czy dzięki nim nauczymy się przekształcać dany obiekt w coś zupełnie innego?Foto: Depositphotos

W pierwszej dziesiątce podsumowania znalazł się również akcent polski - przeszczep dokonany przez wrocławskich lekarzy.

Nanoroboty, czyli specjalnie zaprojektowane cząsteczki DNA wszczepiono w Izraelu karaluchom. Zdaniem badaczy te cząsteczki potrafiły wykonać zaprogramowane czynności. - Autorzy mówią, że docelowo nanoroboty będą mogły na przykład dostarczać leki w organizmie człowieka - zauważa Thea Cunningham z tygodnika "Nature”, który opublikował wyniki badań.

Inny przełom to wykorzystanie dronów do dostarczania przesyłek ze sklepów internetowych. Kolejne dokonanie to wszczepiony do mózgu specjalny amerykański czip, który pomógł sparaliżowanemu pacjentowi kontrolować swoją bezwładną dłoń za pomocą myśli.

Portal wyróżnia też nieco podobne polskie dokonanie: wrocławscy lekarze dzięki przełomowemu przeszczepowi komórek węchowych z mózgu do rdzenia kręgowego pomogli sparaliżowanemu mężczyźnie w dużym stopniu odzyskać władzę w nogach.

(IAR)

Polacy budują implant, który zastąpi oczy niewidomym

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2014 11:11
Zespół amerykańskich i polskich naukowców bada, jak pobudzać komórki oka z ogromną precyzją. Uczeni mają nadzieję, że dzięki temu w przyszłości da się opracować implant, który pozwoli osobom niewidomym zobaczyć świat z nieosiągalną wcześniej dokładnością. Będą mogli nawet czytać książki.

Zegarek na ręku pomoże w walce z rakiem. Nowe gadżety Google'a

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2014 12:00
Firma Google'a pracuję nad urządzeniami do wczesnego diagnozowania chorób. Ich nowe gadżety mają przydać się w medycynie i wesprzeć walkę z rakiem.

Pacjent steruje protezami za pomocą myśli

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2014 22:22
Idee z filmów science-fiction stają się rzeczywistością. Ten człowiek steruje dwiema sztucznymi rękami, używając jedynie myśli (wideo).