Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Socrealizm a muzyka ludowa

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2019 09:00
W przyjęciu nowej doktryny artystycznej wyprzedzili nas Czesi i Słowacy (1948). W Polsce dzięki naciskom Sokorskiego, ówczesnego ministra kultury, zaaprobowano nowy nurt rok później, na zjeździe Kompozytorów Polskich w Łagowie.
Audio
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: PAP/Jakub Kamiński

Wracamy w mroki epoki stalinizmu, aby dopełnić obraz muzyki ludowej o potężny śpiew masowy.

Socrealizm miał kilka wyróżników. Po pierwsze, utwory musiały być optymistyczne. Po wtóre, utwory powinny być śpiewane, gdyż cenzor nie zawsze był muzykalny, a musiał wiedzieć z czego cieszy się autor. Rzeczą trzecią było nasycenie utworów pierwiastkiem ludowym, bo w nowej rzeczywistości to lud stawał się podmiotem wszelkich działań, także tych artystycznych.

Skomponowane utwory badała specjalna komisja, która orzekała ich zgodność z tymi wytycznymi. Kompozytorzy dostawali oceny i  w razie pozytywnego rozstrzygnięcia ich dzieła kierowano do wykonania. Jeżeli nie, kompozytor dostawał łatkę twórcy burżuazyjnego i przepadał.

Zapraszamy do odsłuchania całości nagrania.

***

Tytuł audycji: Historia Polskiego Folku

Prowadzi: Wojciech Ossowski

Data emisji: 6.04.2019

Godzina emisji: 9.40

gs

Czytaj także

Początki pracy orkiestr Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2019 17:00
W Historii Polskiego Folku powróciliśmy do historii Polskiego Radia, a w szczególności do działających przy nim zespołów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jarema Stępowski - chłopak z warszawskiej ulicy

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2019 15:17
Folk w czasach polskiego nowego ładu miał ugruntowaną pozycję w świadomości słuchaczy i wiele przejawów - jednym z nich była twórczość Stępowskiego.
rozwiń zwiń