X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
RCKL

Początki pracy orkiestr Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2019 17:00
W Historii Polskiego Folku powróciliśmy do historii Polskiego Radia, a w szczególności do działających przy nim zespołów.
Audio
  • Początki pracy orkiestr Polskiego Radia (Poranek Dwójki)
Władysław Szpilman
Władysław SzpilmanFoto: NAC

Już w 1945 roku powstaje Mała Orkiestra Stefana Rachonia i Aleksandra Junowicza. Nieco zapomniany Junowicz urodził się w Kownie w 1876 roku, ukończył studia w Warszawskim Instytucie Muzycznym i kontynuował je w Petersburgu. Przez 35 lat grał w Filharmonii Narodowej, a od 1945 roku był też profesorem fletu w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Jeden z przedstawicieli polskiej szkoły fletowej. Rachoń to syn słynnego wiejskiego skrzypka Andrzeja. Absolwent Warszawskiego Konserwatorium, które ukończył w 1933 roku. Podczas studiów grywał na pianinie w kinach jako tzw. taper. W 1930 pojawił się w radiu w kąciku młodych talentów i jeszcze w tym samym roku dostał propozycję stworzenia Radiowej Orkiestry Rozrywkowej. Podczas wojny z zespołem grywa w Warszawie, w 1944 roku także w Krakowie i Lublinie. W 1945 roku roku formułuje Orkiestrę Radiową, z którą związany będzie aż do lat 80. dwudziestego wieku.

W 1946 roku powstaje Orkiestra Taneczna Polskiego Radia Jana Cajmera. Johan Cajmer urodził się w 1911 roku w Samborze w rodzinie żydowskiej. Absolwent Wiedeńskiego Konserwatorium przez kilka lat grywał w tamtejszych kawiarniach. W 1941 roku, po napaści Niemiec na ZSRR służył w Armii Czerwonej i prowadził orkiestrę wojskową w rodzinnym mieście. W 1942. i 43. roku współpracował z rozgłośniami radiowymi w Saratowie i Kujbyszewie. Gdy zaczęła się formować nad Oką polska dywizja, zgłosił się do niej i prowadził w niej orkiestrę i teatr. Po wojnie został oddelegowany rozkazem do Polskiego Radia, gdzie podlegał Władysławowi Szpilmanowi. W latach 46-57 stał na czele własnej orkiestry, która grywała późną porą, stąd też popularne wówczas powiedzenie ”masz zagrania jak Cajmer po północy”. Orkiestra miała delikatne dixielandowe brzmienie, grywała rumby i fokstroty, z doskonałym wyczuciem swingu, a mimo to w 1957 roku na fali odwilży Gomułka zarzucił Cajmerowi tępienie jazzu w czasach stalinowskich. Dyrygent dostaje pozwolenie na wyjazd za granicę w celu podreperowania zdrowia i już do Polski nie wraca.

W radiu działa chór Rewelersów. Jeśli chodzi o orkiestry, to nie koniec tej wyliczanki bo jest również Orkiestra Jazzowa pod batutą Władysława Szpilmana, powstała ad hoc. Z książki Dariusza Michalskiego: „Ten wszechstronny artysta zadebiutował jako kierownik działu muzyki letniej w radiu w charakterze twórcy i dyrygenta radiowego zespołu jazzowego. Zespół ten zebrany i przygotowany do występów w ciągu trzech tygodni ma jeszcze pewne zrozumiałe niedociągnięcia, jak brak w nim grupy instrumentów smyczkowych, czy bogaciej brzmiącej perkusji. Tym niemniej zapowiada się dziś świetnie.”

I parę słów Szpilmana:

„Po wojnie każdy fokstrot kojarzył się wszystkim z jazzem. Ludzie byli głodni wszystkiego, więc żywszy rytm był dla nich atrakcyjny. Ja, jako dyrygent, do tego orkiestry jazzowej… uśmiać się można.”

„Po wojnie każdy fokstrot kojarzył się wszystkim z jazzem. Ludzie byli głodni wszystkiego, więc żywszy rytm był dla nich atrakcyjny. Ja, jako dyrygent, do tego orkiestry jazzowej… uśmiać się można.” Władysław Szpilman

***

Tytuł audycji: Historia Polskiego Folku

Prowadzi: Wojciech Ossowski

Data emisji: 9.02.2019

Godzina emisji: 9.40

gs


Zobacz więcej na temat: folk folklor muzyka tradycyjna

Czytaj także

Ach, ten Grzesiuk

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2018 16:28
Pora powrócić na warsiawską ulicę, by po Mieczysławie Foggu spotkać się z kolejnym bardem znad Wisły - Stanisławem Grzesiukiem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gwiazdy polskiego tanga

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2018 13:00
Tango nie było pierwszym tańcem, który wprowadził Europę w taneczny szał. Wcześniej siłę taką miały czeska polka czy walce angielskie i wiedeńskie. Tango jednak w wyjątkowy sposób podbiło serca Europejczyków, a zwłaszcza Polaków.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Początki fenomenu rewelersów

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2018 11:31
Nazwa tego ruchu muzycznego bierze się od powstałego w 1918 roku zespołu The Shannon Four, który zmienił nazwę na The Revelers. Jak to się stało, że ich tytuł stał się synonimem nowego gatunku muzycznego? O tym opowiada Wojciech Ossowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polskie tango według Janusza Popławskiego

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2018 11:59
W 1913 "Tygodnik Ilustrowany" donosił o koronowaniu nowego władcy mody choreograficznej - tanga, które w upajający wir wciągnęło najpierw francuski Paryż, a zaraz potem - Polaków. 
rozwiń zwiń