X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Świat Lutosławskiego? Przestrzeń pełna cudów

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2014 17:34
W końcu nadszedł ten czas, że możemy przebierać w znakomitych nagraniach muzyki Witolda Lutosławskiego. Trzy płyty z udziałem NFM Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej należą do grona absolutnych rewelacji.
Witold Lutosławski
Witold LutosławskiFoto: Wikipedia/Karol Langner

 

W końcu nadszedł ten czas, że możemy przebierać w znakomitych nagraniach muzyki Witolda Lutosławskiego. Trzy płyty z udziałem NFM Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej należą do grona absolutnych rewelacji.
Dla wielu wciąż niedoścignionym wzorcem w wykonywaniu dzieł naszego jednego z najważniejszych kompozytorów był...  sam Witold Lutosławski. Dla innych, Mistrza w interpretacji jego dzieł przerósł nasz maestro Antonii Wit – wielkie promotor polskiej muzyki. Z czasem twórczość Lutosławskiego zaczęła żyć własnym życiem, będąc wraz z dziełami Krzysztofa Pendereckiego i III Symfonią Henryka Góreckiego – emanacją polskości w muzyce współczesnej. Jego arcyważny kwartet, symfonie, koncerty, liczne utwory na orkiestrę, dzieła wokalne – z większą lub mniejszą częstotliwością były i są wciąż stosunkowo często nagrywane także przez zachodnich artystów. Lutosławski tym samym, żyje nie tylko jako przedmiot akademickich rozważań i sporów o rozwój muzyki w XX wieku, ale jest również, a może przede wszystkim, obecny, na nowo odczytywany, na różne sposoby interpretowany.
Dlatego też seria wydawnicza wielce zasłużonego dla promocji polskiej muzyki CD Accord – jest dla wszystkich tych, którzy chcą słyszeć muzykę Lutosławskiego w możliwie najlepszym wykonaniu, absolutnym „must have”. Pięknie wydane albumy, z „grubymi książeczkami”, licznymi zdjęciami, esejami – to drogowskaz także dla innych wydawnictw – jak dbać o zarówno o szatę, jak i esencję. Trzy krążki z cyklu vol. 4,5,6 – łączy udział jednej z najlepszych orkiestr w kraju - NFM Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej, którą na prezentowanych nagraniach prowadzili wielki Jacek Kaspszyk i legendarny już Stanisław Skrowaczewski. Ten drugi, na nowo odkrywa awangardowość i odkrywczość I symfonii, trochę zapomnianego dziś dzieła, które stoi w cieniu III i IV i jednego z najczęściej wykonywanych utworów Lutosławskiego – „Koncertu na orkiestrę”. Kasprzyk przedstawia zaś dwa genialne koncerty: wiolonczelowy – napisany dla giganta tego instrumentu – Mścisława Rostropowicza i fortepianowy – zadedykowany naszemu wybitnemu pianiści Krystianowi Zimermanowi. Na szóstej części cyklu usłyszymy te dzieła w wykonaniu, odpowiednio – Tomasza Darocha i wspaniałego amerykańskiego pianisty, który już dawno oddał serce Chopinowi i Polsce – Garricka Ohlssona. Piąta płyta – to przede wszystkim jedna z nielicznych XX wiecznych symfonii, która łączy w zachwycie i uniesieniu zarówno miłośników klasyki spod znaku wielkich dzieł romantyzmu, ale też tych, którzy poszukują w muzyce poważnej wciąż nowych doznań. Dzieło skończone, wraz z III i IV symfonią Szymanowskiego i III symfonią Góreckiego (choć nie można tu zapominać o twórczości Pendereckiego, który jednak „rozbił” swoje dokonania w symfonice na większą liczbę dzieł) – najwyższe osiągnięcie w tej formie polskich kompozytorów. Tu, towarzyszy mniejszym utworom na symfonię („Wariacje symfoniczne” i „Mała suita”) i na wokal i orkiestrę ("Tryptyk śląski" i "Lacrimosa"), które z gracją, ale i stanowczością wykonuje szalenie utalentowana śpiewaczka i kompozytorka – Agata Zubel.
Trzy najnowsze pozycje z cyklu wszystkich dzieł Witolda Lutosławskiego wydawanego przez CD Accord stanowią nad wyraz atrakcyjną propozycję zarówno dla krajowych melomanów, jak i zagranicznych poszukiwaczy możliwie najlepszych interpretacji dzieł wielkiego Polaka.
Mieczysław Burski

Dla wielu wciąż niedoścignionym wzorcem w wykonywaniu dzieł naszego jednego z najważniejszych kompozytorów był...  sam Witold Lutosławski. Dla innych, Mistrza w interpretacji jego dzieł przerósł nasz maestro Antonii Wit – wielkie promotor polskiej muzyki. Z czasem twórczość Lutosławskiego zaczęła żyć własnym życiem, będąc wraz z dziełami Krzysztofa Pendereckiego i III Symfonią Henryka Góreckiego – emanacją polskości w muzyce współczesnej. Jego arcyważny kwartet, symfonie, koncerty, liczne utwory na orkiestrę, dzieła wokalne – z większą lub mniejszą częstotliwością były i są wciąż stosunkowo często nagrywane także przez zachodnich artystów. Lutosławski tym samym, żyje nie tylko jako przedmiot akademickich rozważań i sporów o rozwój muzyki w XX wieku, ale jest również, a może przede wszystkim, obecny, na nowo odczytywany, na różne sposoby interpretowany.

/

Dlatego też seria wydawnicza wielce zasłużonego dla promocji polskiej muzyki CD Accord – jest dla wszystkich tych, którzy chcą słyszeć muzykę Lutosławskiego w możliwie najlepszym wykonaniu, absolutnym „must have”. Pięknie wydane albumy, z „grubymi książeczkami”, licznymi zdjęciami, esejami – to drogowskaz także dla innych wydawnictw – jak dbać o zarówno o szatę, jak i esencję. Trzy krążki z cyklu "Witold Lutosławski. Opera Omnia" vol. 4,5,6 – łączy udział jednej z najlepszych orkiestr w kraju - NFM Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej, którą na prezentowanych nagraniach prowadzili wielki Jacek Kaspszyk i legendarny już Stanisław Skrowaczewski. Ten drugi, na nowo odkrywa awangardowość i odkrywczość I symfonii, trochę zapomnianego dziś dzieła, które stoi w cieniu III i IV i jednego z najczęściej wykonywanych utworów Lutosławskiego – „Koncertu na orkiestrę”.

Serwis specjalny Witold Lutosławski w Polskim Radiu >>>

Kaspszyk przedstawia zaś dwa genialne koncerty: wiolonczelowy – napisany dla giganta tego instrumentu – Mścisława Rostropowicza i fortepianowy – zadedykowany naszemu wybitnemu pianiści Krystianowi Zimermanowi. Na szóstej części cyklu usłyszymy te dzieła w wykonaniu, odpowiednio – Tomasza Darocha i wspaniałego amerykańskiego pianisty, który już dawno oddał serce Chopinowi i Polsce – Garricka Ohlssona. Piąta płyta – to przede wszystkim jedna z nielicznych XX wiecznych symfonii, która łączy w zachwycie i uniesieniu zarówno miłośników klasyki spod znaku wielkich dzieł romantyzmu, ale też tych, którzy poszukują w muzyce poważnej wciąż nowych doznań. Dzieło skończone, wraz z III i IV symfonią Szymanowskiego i III symfonią Góreckiego (choć nie można tu zapominać o twórczości Pendereckiego, który jednak „rozbił” swoje dokonania w symfonice na większą liczbę dzieł) – najwyższe osiągnięcie w tej formie polskich kompozytorów. Tu, towarzyszy mniejszym utworom na symfonię („Wariacje symfoniczne” i „Mała suita”) i na wokal i orkiestrę ("Tryptyk śląski" i "Lacrimosa"), które z gracją, ale i stanowczością wykonuje szalenie utalentowana śpiewaczka i kompozytorka – Agata Zubel.

Trzy najnowsze pozycje z cyklu wszystkich dzieł Witolda Lutosławskiego wydawanego przez CD Accord stanowią nad wyraz atrakcyjną propozycję zarówno dla krajowych melomanów, jak i zagranicznych poszukiwaczy możliwie najlepszych interpretacji dzieł wielkiego Polaka.

Mieczysław Burski

Czytaj także

Hilary Hahn i jej 27 smaków świata

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2014 14:05
“In 27 Pieces: The Hilary Hahn Encores” (wyd. Deutsche Grammophon) to kolejny „dziwny” projekt młodej, a już uważanej za ponad przeciętną angielskiej skrzypaczki. Będąc nierównaną interpretatorką Bacha i muzyki współczesnej, ambitna Hilary Hahn nie nudzi na swoim najnowszym dwupłytowym albumie słuchaczy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dejan Lazić: Mozartowi było łatwiej

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2014 13:00
- Nie znał symfonii Brahmsa, "Dafnis i Chloe" Ravela czy oper Wagnera. Dzisiaj twórcy czują się przytłoczeni wpływami, a w wielu utworach słychać starania, by nie brzmieć "jak ktoś inny" - mówił Chorwat Dejan Lazić, który na Festiwalu "Chopin i Europa" zaprezentował talenty pianistyczne, ale też kompozytorskie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kaja Danczowska i jej muzyczny pamiętnik

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2014 17:34
Wydanie nagrań Kai Danczowskiej to wspaniały dowód na to, jak znakomitych mamy w naszym kraju artystów i jak warto promować ich twórczość artystyczną.
rozwiń zwiń