X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Gloria", która zaskoczyła Trybunał

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2013 17:00
W "Płytowym Trybunale Dwójki" na okoliczność 50. rocznicy śmierci Francisa Poulenca przesłuchiwaliśmy nagrania sztandarowego utworu francuskiego kompozytora.
Audio
  • Finałowy werdykt w sprawie nagrań "Glorii" Francisa Poulenca
Kacper Miklaszewski i Jacek Hawryluk
Kacper Miklaszewski i Jacek HawrylukFoto: Grzegorz Śledź

"Gloria” to przedostania kompozycja religijna francuskiego twórcy, nad którą pracował od maja do września 1959 roku. Utwór – przeznaczony na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę – został zamówiony przez Fundację Sergiusza Kusewickiego. Premierą w Bostonie, 20 stycznia 1961 roku, dyrygował Charles Münch. Partię solową śpiewała Adele Addison. Choć warto pamiętać, że kompozytor pisząc „Glorię” myślał o innym głosie – o włoskiej śpiewaczce Rosannie Carteri, która wzięła udział w paryskiej premierze, 14 lutego, zaledwie miesiąc po światowym prawykonaniu. W Paryżu grała Orchestre National de l’Office de la Radio Television Française pod dyrekcją Georges Prêtre’a. Ci sami artyści zaraz później, po raz pierwszy, nagrali utwór dla EMI.

Prawykonanie w Ameryce odniosło sukces, choć pierwsze próby nic takiego nie zapowiadały. Poulenc w liście do Pierre’a Bernaca pisał z Bostonu tak: "Jeśli chodzi o Glorię, to gdybym tu nie przyjechał, słuchano by bardzo zabawnej muzyki. Drogi, kochany Charles (to o dyrygencie – przyp. jh) nic z tego nie zrozumiał…. Jego tempa były błędne – oczywiście wszystko za szybko… Mówię Ci, chciałem wziąć nogi za pas i uciekać”.

Ale już po premierze był zachwycony: i dyrygentem, i Adelą Addison, i  - nieskromnie - samym utworem. "Gloria to z pewnością jedna z najlepszych moich kompozycji. Orkiestra jest fantastyczna. Odzyskałem wiarę w siebie, czego mi ostatnio brakowało” – pisał z Ameryki.

Jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski uznało, że najlepiej utwór Francisa Poulenca spośród przesłuchiwanych nagrań wykonali :

Kathleen Battle – sopran, Tanglewood Festival Chorus, Boston Symphony Orchestra, dyr. Seiji Ozawa (DG 1989)

*** 

Ponadto w audycji słuchaliśmy:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rosanna Carteri – sopran, Choeur & Orchestre National de l’Office de la Radio Television Française, dyr. Georges Prêtre (LP EMI 1961/EMI Classics 2012 “Poulenc – dzieła wszystkie”, 20 CD)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Judith Blegen – sopran, Westminster Choir, New York Philharmonic, dyr. Leonard Bernstein

(LP CBS Records 1977/CD CBS “Masterworks” 1988)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Janice Watson – sopran, BBC Singers, BBC Philharmonic, dyr. Yan Pascal Tortelier (Chandos 1995)

 

Luba Orgonásová – sopran, Chór Radia Holendereskiego, Royal Concertgebouw Orchestra, dyr. Mariss Jansons (live Amsterdam grudzień 2005, RCO Live 2006)   

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Susan Gritton – sopran, Polyphony, The Choir of Trinity Collage (Cambridge), Britten Sinfonia, dyr. Stephen Layton (CD Hyperion 2008)

 

Plan słuchania:

I runda

Gloria (I część)

II runda

Laudamus te (II część)

III runda

Domine Deus (III cześć)

Finał

Domine Deus, Agnus Dei (V część)

Do usłyszenia

Jacek.Hawryluk@polskieradio.pl

 

Najbliższe audycje:

sobota, 16 lutego 2013 r., godz. 17.00 – Juliusz Zarębski Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 sędziowie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Karol Radziwonowicz

sobota, 2 marca 2013 r., godz. 17.00 – Edward Elgar Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 sędziowie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Michał Pepol

Kathleen Battle – sopran, Tanglewood Festival Chorus, Boston Symphony Orchestra, dyr. Seiji Ozawa (DG 1989)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Rosanna Carteri – sopran, Choeur & Orchestre National de l’Office de la Radio Television Française, dyr. Georges Prêtre (LP EMI 1961/EMI Classics 2012 “Poulenc – dzieła wszystkie”, 20 CD)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Judith Blegen – sopran, Westminster Choir, New York Philharmonic, dyr. Leonard Bernstein

(LP CBS Records 1977/CD CBS “Masterworks” 1988)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Janice Watson – sopran, BBC Singers, BBC Philharmonic, dyr. Yan Pascal Tortelier (Chandos 1995)

 

 

Luba Orgonásová – sopran, Chór Radia Holendereskiego, Royal Concertgebouw Orchestra, dyr. Mariss Jansons (live Amsterdam grudzień 2005, RCO Live 2006)   

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Susan Gritton – sopran, Polyphony, The Choir of Trinity Collage (Cambridge), Britten Sinfonia, dyr. Stephen Layton (CD Hyperion 2008)

 

 

 

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Najlepsza "Sprzedana narzeczona" wybrana

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2012 19:51
Sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki wybrali najciekawszą wersję komicznej opery Bedřicha Smetany Poznaj zwycięskie wykonanie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Niedokończona" w Trybunale - poznaj werdykt!

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2012 10:41
W ostatnim Płytowym Trybunale Dwójki słuchaliśmy VII Symfonii h-moll "Niedokończonej" D 759 Franciszka Schuberta, napisanej w 1822 roku, ale wykonanej po raz pierwszy dopiero w roku 1865.
rozwiń zwiń