I etap Konkursu Chopinowskiego. "Jacky Zhang potrafi docenić wagę pauz"

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2025 15:00
- W Nokturnie H-dur op. 62 od razu pojawiło się ciekawe operowanie frazą, pojawiło się rubato i sostenuto – taki rozmarzony, zadumany nastrój. Jacky Zhang pięknie go rozkręcił, rozwibrował tryle. Zwróciłam uwagę, że mimo młodego wieku ma wyczucie czasu. Potrafi docenić wagę pauz i umie różnicować plany, które są w tym nokturnie tak istotne - mówiła Róża Światczyńska, podsumowując jeden z występów drugiego dnia porannej sesji I etapu przesłuchań.
Jacky Zhang potrafi docenić wagę pauz - komentowała występ brytyjskiego pianisty Róża Światczyńska
"Jacky Zhang potrafi docenić wagę pauz" - komentowała występ brytyjskiego pianisty Róża ŚwiatczyńskaFoto: Wojciech Grzędziński/NIFC

Trwa drugi dzień zmagań młodych pianistów podczas XIX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. Za nami sesja poranna, w której wystąpili: Yuewen Yu, Andrey Zenin, Jacky Zhang, Yonghuan Zhong, Hanyuan Zhu, Jingting Zhu, Piotr Alexewicz oraz Jonas Aumiller. 

Dwa pokolenia pianistów na Konkursie Chopinowskim

Jako pierwszy na scenie pojawił się 24-letni Yuewen Yu, który – podobnie jak kolejny uczestnik, trzydziestoletni Andrey Zenin – zdecydował się rozpocząć od Etiudy h-moll op. 25. Zdaniem komentatorów Dwójki, wybór właśnie tego utworu na otwarcie występu nie jest przypadkowy. "To pewien akt brawury" - podkreśliła Róża Światczyńska.

- Myślę, że jeśli nie jest to podyktowane chęcią zagrania czegoś trudnego, tylko pewien świadomy zabieg i chęć pokazania, że od razu "biorę byka za rogi", to jest godne najwyższego szacunku - dodał Andrzej Sułek. - Tych dwóch pianistów jest też przykładem na to, co dla nas najtrudniejszym zadaniem w rozmowie i konkursach, bo tu się zderzają dwa pokolenia pianistów.

Od poprawnego wykonania do wirtuozerii

Yuewen Yu zrobił na dziennikarzach wrażenie "dobrze przygotowanego ucznia", który – mimo młodego wieku – podchodzi do fortepianu z pełnym opanowaniem. Choć pokazywał solidność i pewność, które rzadko zdarzają się wśród tak młodych pianistów, cały czas "poruszał się w swojej strefie komfortu". - Nie wychodził poza bezpieczną sferę ekspresji, której w odbiorze trochę brakowało - zauważył Andrzej Sułek. 

- Miałam wrażenie, że jest całkowicie zatopiony w swoim własnym świecie – słyszy coś, co niekoniecznie przekłada się na efekt, który my odbieramy. Ma własną wizję interpretacji, wyraźne wyobrażenie tego, jak utwór powinien brzmieć. On to słyszy w środku, ale to nie dociera do nas - podkreśliła Róża Światczyńska.

Uwagę dziennikarzy radiowej Dwójki przykuł zaledwie siedemnastoletni Jacky Zhang z Wielkiej Brytanii. Swój występ rozpoczął od Nokturnu H-dur op. 62 nr 1, który od pierwszych dźwięków wzbudził podziw i zachwyt komentatorów. Młody pianista pokazał dojrzałość interpretacyjną, jakiej można by oczekiwać od znacznie starszych uczestników. - Doceniłem ten nokturn, było w nim dużo pięknego, lirycznego frazowania, zwłaszcza w środkowej części. Potrafił się zadumać i dać tej frazie czas i brzmienie - mówił Andrzej Sułek.

XIX Konkurs Chopinowski

W konkursie bierze udział 84 pianistów z 20 krajów. Najliczniej reprezentowane w konkursie są Chiny – 28 pianistów, Polska i Japonia mają po 13 reprezentantów. Polskę reprezentują: Piotr Alexewicz, Michał Basista, Mateusz Dubiel, Adam Kałduński, Antoni Kłeczek (także USA), Mateusz Krzyżowski, Viet Trung Nguyen (także Wietnam), Piotr Pawlak, Yehuda Prokopowicz, Zuzanna Sejbuk, Jan Widlarz, Andrzej Wierciński i Krzysztof Wierciński.

XIX edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka potrwa do 23 października. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. 

Patronem Medialnym XIX Konkursu Chopinowskiego jest Polskie Radio. Radiowa Dwójka zaprasza do wysłuchania komentarzy wprost z konkursowego studia radiowego. 

***

..
 
 
Anna Myśliwiec

Czytaj także

I etap Konkursu Chopinowskiego. "Victoria Wong to bardzo porządna pianistka"

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2025 23:00
- Victoria Wong ujęła mnie swoi skupieniem i rodzajem dźwięku, z jakim zaczęła Nokturn cis-moll. Miałam wrażenie, że ta inspiracja idzie gdzieś od Marii João Pires. Jednocześnie ten neurotyczny środek jest pełen kontrastów – dynamicznych i wyrazowych – i ona to wydobyła - mówiła w Dwójce Róża Światczyńska, podsumowując pierwszy dzień popołudniowej sesji I etapu przesłuchań.
rozwiń zwiń