Dwójka na Konkursie Chopinowskim. Jak wyglądają kulisy pracy dziennikarzy?

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2025 06:00
Trwa XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, jedno z najważniejszych wydarzeń w muzycznym świecie. Dziennikarze i pracownicy Programu 2 Polskiego Radia codziennie, przez całą dobę dokładają wszelkich starań, by na bieżąco relacjonować i obrazować zmagania rywalizujących pianistów. Jak wygląda praca przy takim wydarzeniu i ile osób zaangażowanych jest w jego obsługę?
Dziennikarka Dwójki, Monika Zając podczas pracy na zapleczu Filharmonii Narodowej w czasie trwania przesłuchań w XIX Konkursie Chopinowskim.
Dziennikarka Dwójki, Monika Zając podczas pracy na zapleczu Filharmonii Narodowej w czasie trwania przesłuchań w XIX Konkursie Chopinowskim. Foto: Polskie Radio/ Piotr Podlewski

Relacje, komentarze, studio konkursowe, streamy, materiały audio i wideo, a do tego także transmisje radiowe i online, koncerty w systemie binauralnym oraz artykuły i wpisy w mediach społecznościowych. Program 2 Polskiego Radia oraz tworzący go ludzie dokładają wszelkich starań, by być wszędzie tam, gdzie muzyka Chopina i konkursowe emocje. 

Transmisje na żywo wprost w Filharmonii Narodowej 

Stała transmisja oraz relacjonowanie wydarzenia tej skali, to ogromne przedsięwzięcie, w które zaangażowane są dziesiątki osób. Jedną z najbardziej kojarzonych form przygotowywanych przez radiową Dwójką jest transmisja na żywo. O tym jak wygląda jej obsługa opowiedziała nieco więcej Agata Kwiecińska, szefowa Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia. 

- Dyżur osoby, która prowadzi transmisję rozpoczyna się około 15 minut przed przesłuchaniami. Należy "zainstalować się" na balkonie Filharmonii Narodowej i wyposażyć nie tylko w książkę programową, ale także w różne urządzenia elektroniczne, które umożliwiają kontakt z wydawcami, realizatorami i komentatorami - mówiła. 

Warto przypomnieć, że Konkurs Chopinowski transmitowany jest w Programie 2 Polskiego Radia w systemie binauralnym, który pozwala na stworzenie trójwymiarowego efektu dźwiękowego dla słuchaczy.

Czytaj także:

Transmisja na żywo wprost do Studia Konkursowego Dwójki - również w serwisie YouTube

- Podczas transmisji komentujemy i zapowiadamy kolejnych uczestników. Mówimy, co zagrali, ale niespecjalnie odnosimy się do tego, jak ta interpretacja została przedstawiona. Potem bardzo szybko przenosimy się na parter Filharmonii, do naszego studia. Mam na to maksymalnie cztery minuty - wyjaśniła Agata Kwiecińska. 

W Studiu Konkursowym Dwójki nasi dziennikarze na bieżąco omawiają wystąpienia pianistów oraz komentują ich szanse w zmaganiach. Studio dostępne jest po każdej sesji oraz w przerwach między wykonaniami. Można wysłuchać go w Programie 2 i obejrzeć w serwisie YouTube, gdzie audycja jest streamowana na żywo. - Wraz z naszymi komentatorami, którzy siedzą w rzędach dziennikarskich, omawiamy to, co się zdarzyło, czyli występy pianistów - dodała Agata Kwiecińska. 

Z radia wprost do mediów społecznościowych 

Dział multimediów oraz mediów społecznościowych czuwa nad przebiegiem całej transmisji. Dodatkowo specjalnie dla słuchaczy Dwójki realizowane są nagrania wideo ukazujące rozmowy z pianistami. Sztab osób pracuje nad produkcją, montażem i publikacją wszystkich zgromadzonych materiałów. Te trafiają na większość największych światowych platform. 

Rozmowy zza kulis

Za kulisami na pianistów czekają już specjalni wysłannicy Dwójki. Reporteży nie tylko śledzą zmagania muzyków, ale też na bieżąco analizują program i uważnie śledzą wydarzenia. Często to oni jako pierwsi mają okazję rozmawiać z artystami, tuż po tym gdy zejdą ze sceny.

Wywiady są rejestrowane, a następnie montowane i przygotowywane do emisji na antenie Dwójki oraz na kanele YT. Za to gdzie i kiedy będzie można je usłyszeć, odpowiadają wydawcy programów oraz realizatorzy. Ci pracują często w zupełnie osobnym pomieszczeniu lub w wozie transmisyjnym, dbając o ciągłość łącznia ze studiem w siedzibie Polskiego Radia.

Sztab, którego nie widać...

- Obsługa wizualna, dźwiękowa, realizatorska, ekipa, która nagrywa konkurs i realizuje muzykę, bo to osobne działy - wylicza Beata Stylińska, wydawczyni Dwójki. - Oprócz tego w studiu w radiu jest realizator oraz osoba, która zabezpiecza transmisję, gdyby coś się wydarzyło. Są także autorzy tak zwanych "dźwięków na przejście", czyli tych, które są emitowane w momencie, gdy kończy się przesłuchanie, a jeszcze nie ruszy Studio Konkursowe - opowiedziała.

- Poza osobami, które pracują w Filharmonii, są jeszcze autorzy, którzy wpierają nas ze studia Dwójki. Do tego ludzie, którzy śledzą transmisję i cały dział techniczny. Nie jest nas mało - zaznaczyła. 

Relacje nie tylko dźwiękowe, ale i pisemne

Osobną grupę stanowią dziennikarze tworzący treści na stronę internetową Dwójki. Głównym zadaniem zespołu na czas trwania Konkursu Chopinowskiego jest tworzenie maksymalnie ciekawych, angażujących i wartościowych treści, które zainteresują zarówno profesjonalnych miłośników wydarzenia, jak i pasjonatów-amatorów. Każdego dnia powstaje kilkanaście tekstów autorskich i opracowań, poświęconych historii konkursu, etapowi aktualnych zmagań pianistów czy sylwetkom muzyków oraz jurorów. 

Czytaj także:

Każdego dnia w specjalnie przygotowanych do tego segmentach strony internetowej Dwójki, transmitowane są na żywo przesłuchania, a także studio komentatorskie. Pojawiające się w nim uwagi i najbardziej angażujące treści, publikowane są w formie opracowań w osobnych tekstach i artykułach. Zespół z zaangażowaniem dba o porządkowanie treści i szeregowane ich tak, by były one łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych.

- To bardzo wymagający czas, ale wszyscy, którzy pracują przy Konkursie, uwielbiają to - podsumowuje Agata Kwiecińska. Nie pozostaje nam nic innego, jak życzyć Państwu miłego odbioru. W końcu wszystko to robimy właśnie dla Państwa! 

  • Konkurs Chopinowski transmitowany jest w Programie 2 Polskiego Radia w systemie binauralnym, który pozwala na stworzenie trójwymiarowego efektu dźwiękowego dla słuchaczy.
  • Zwycięzcę Konkursu poznamy w nocy z 20 na 21 października. Otrzyma on złoty medal i nagrodę wysokości 60 tysięcy euro.
  • Polskie Radio ufundowało nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie mazurków. Wyróżnienie to przyznawane jest przez publicznego nadawcę od pierwszego konkursu w 1927 roku.
  • Całość Konkursu transmituje Program Drugi Polskiego Radia - współorganizator wydarzenia.

. .

Zuzanna Chowaniec 

Czytaj także

Adam Kałduński. Indywidualista z Konkursem Chopinowskim 2021 na koncie

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2025 10:00
Zalicza się do najbardziej doświadczonych pianistów na XIX Konkursie Chopinowskim. Debiutował w Warszawie cztery lata temu. Powrót może uznać za udany - znalazł się w gronie 40 osób, które przeszły do II etapu. - Od trzech lat pracuję właściwie sam - mówił na antenie Dwójki po swoim pierwszym przesłuchaniu. Dokąd go to zaprowadzi? Już w piątek 29-letni Polak ponownie wystąpi w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Zna repertuar bardzo dobrze". Komentarze wokół występu Piotra Alexewicza

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2025 17:29
Pierwsza sesja drugiego etapu przyniosła wyraźne kontrasty: od niepewnego startu Jacky’ego Zhanga, przez dojrzałe wykonania Piotra Alexewicza, po pełne wyobraźni i barw preludia chińskiej pianistki Yanyan Bao. Nasi komentatorzy doceniali przemyślane programy i osobiste interpretacje, ale nie szczędzili też krytyki tam, gdzie zabrakło lekkości, przestrzeni czy poetyckiej głębi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Miłośnik Chopina, muzyk, matematyk. Jaki naprawdę jest Piotr Pawlak?

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2025 06:30
Edukację muzyczną rozpoczął jako sześciolatek, choć zainteresowanie dźwiękami i instrumentami klawiszowymi przejawiał już znacznie wcześniej. Piotr Pawlak jest nie tylko muzykiem, ale też uzdolnionym matematykiem. Od lat znany publiczności z wielu sal koncertowych, jako jeden z czterech Polaków zakwalifikował się do II etapu trwającego właśnie Konkursu Chopinowskiego. To już jego trzecie podejście do tych zmagań. Do trzech razy sztuka?
rozwiń zwiń