Konkurs Chopinowski 2025. "Cała ta sesja była jedną wielką serią wątpliwości"

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2025 17:03
- W I etapie staraliśmy się zachować daleko idącą powściągliwość i pewne nasze, czasem bardzo poważne, wątpliwości jednak ubierać w słowa dość oględne. Wydaje mi się, że te wątpliwości zaczynają się teraz potwierdzać. Dla mnie cała ta sesja to była jedna wielka seria wątpliwości - oceniał poranne przesłuchania 2. dnia II etapu Konkursu Chopinowskiego Andrzej Sułek.

Na początek piątkowych przesłuchań w ramach II etapu XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej wystąpiło pięciu pianistów. Był wśród nich także jeden reprezentant Polski - Adam Kałduński.

"Swoim występem w II etapie utwierdził mnie w tym przekonaniu"

- W pewnym sensie jest to pianista absolutnie już ukształtowany, który kilka lat temu zakończył swoją ścieżkę edukacyjną i właściwie idzie swoją własną artystyczną drogą. Ja bym z tej perspektywy spoglądał na jego udział w Konkursie Chopinowskim, że w jego przypadku nie jest najważniejsze to, żeby trafić w gusta wszystkich jurorów i znaleźć się w ścisłym finale, tylko żeby pokazać swoją osobowość i swoje propozycje interpretacyjne. Swoim dzisiejszym występem utwierdził mnie w tym przekonaniu - stwierdził w Studiu Konkursowym Dwójki Marcin Majchrowski.

Czytaj także:

Swoimi wątpliwościami co do motywacji Adama Kałduńskiego podczas Konkursu Chopinowskiego dzielił się Andrzej Sułek. - W konkursie startuje się po to, żeby wygrać. To nie jest do końca tak, że zagram, co mi się podoba, bo tak to czuję, tylko liczę się z tym, że spadną na mnie rozmaite głosy, pochlebne albo krytyki. To jest to ryzyko, które się podejmuje, mam nadzieję, że świadomie – podkreślał Andrzej Sułek.

Sesja Konkursu Chopinowskiego bez fajerwerków

Komentatorzy Programu 2 nie kryli, że żaden z uczestników porannej sesji przesłuchań nie wypadł dla nich do końca przekonująco. Oprócz 29-letnie Polska byli to również: Eric Guo (Kanada), Xiaoyu HuZihan Jin (obaj Chiny) oraz David Khrikuli (Gruzja).

W II etapie XIX Konkursu Chopinowskiego bierze udział czterdzieści osób. Przesłuchania potrwają do niedzieli. Finałowa rywalizacja odbędzie się w dniach 18-20 października.

***

Piotr Grabka

Czytaj także

Konkurs Chopinowski po I etapie. Z wyników cieszy się czterech Polaków!

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2025 23:11
Jury XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dopuściło do II etapu czterdzieścioro pianistów. Wśród nich jest czterech Polaków: Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Piotr Pawlak i Yehuda Prokopowicz. Kolejny etap zmagań rusza już w czwartek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Od etiudy do koncertu. Co grają uczestnicy Konkursu Chopinowskiego 2025? Wyjaśniamy zasady

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2025 09:00
Repertuar Konkursu Chopinowskiego to coś więcej niż pokaz techniki. To także sprawdzian w budowaniu opowieści o emocjach i test dojrzałości artystycznej. Od lirycznych nokturnów, przez błyskotliwe etiudy i walce, rozbudowane ballady, aż do kilkuczęściowych sonat i koncertów - każdy etap przynosi nowe wyzwania i pokazuje geniusz Chopina od innej strony.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Plebiscyt "Uchem słuchacza". Wybierz swojego faworyta Konkursu Chopinowskiego

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2025 12:54
Kto z pianistów XIX Konkursu Chopinowskiego poruszył Cię najbardziej? Oddaj głos w plebiscycie "Uchem słuchacza. Dobry, lepszy, najlepszy". Napisz, dlaczego właśnie ten artysta zasługuje na zwycięstwo – i sam zostań laureatem! Na autora najciekawszego uzasadnienia czeka wyjątkowa nagroda: podwójny bilet na III Koncert Laureatów, który odbędzie się w Filharmonii Narodowej w Warszawie 23 października.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Zna repertuar bardzo dobrze". Komentarze wokół występu Piotra Alexewicza

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2025 17:29
Pierwsza sesja drugiego etapu przyniosła wyraźne kontrasty: od niepewnego startu Jacky’ego Zhanga, przez dojrzałe wykonania Piotra Alexewicza, po pełne wyobraźni i barw preludia chińskiej pianistki Yanyan Bao. Nasi komentatorzy doceniali przemyślane programy i osobiste interpretacje, ale nie szczędzili też krytyki tam, gdzie zabrakło lekkości, przestrzeni czy poetyckiej głębi.
rozwiń zwiń