Co wiesz o Giuseppe Verdim?

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2013 22:28
Dla dziewiętnastowiecznej publiczności twórca Don Carlosa często okazywał się kompozytorem zbyt postępowym, a krytycy nie mogli doszukać się w jego operach nawet jednej prawdziwej melodii.
Giuseppe Verdi - portret namalowany przez Giovanniego Boldiniego
Giuseppe Verdi - portret namalowany przez Giovanniego BoldiniegoFoto: Wikipedia, domena publiczna

Opery Verdiego składają się niemal wyłącznie z muzyki skazanej na sukces. Arie, duety, ansamble i chóry po prostu nie mogły nie spodobać się słuchaczom. Wydaje się, jakby autor "Aidy" zapisywał to, co wszyscy już znali i po jednokrotnym wysłuchaniu - wychodząc z teatru - mogli z satysfakcją nucić. Właśnie ta niezwykła umiejętność zdecydowała o popularności muzyki Verdiego, ale też sprawiła, że twórczość ta wprzęgnięta została w tryby historii - tej współczesnej kompozytorowi, i tej późniejszej, faszystowskiej.

Czy w XXI wieku widzimy w Verdim prekursora weryzmu muzycznego, poszukiwacza prawdy o świecie i człowieku? Czy może dzieło twórcy Rigoletta to dziś już tylko zamknięty rozdział historii opery?

10 października obchodziliśmy 200 rocznicę urodzin Giuseppe Verdiego. O życiu i dziełach wybitnego kompozytora porozmawiamy w niedzielnych "Ćwiczeniach z myślenia".

W trakcie audycji odpowiadając na pytania prowadzących mogą Państwo wygrać cenne nagrody. Telefon do studia: (22) 645 22 22

Na audycję zapraszają Marcin Majchrowski i Bartosz Kamiński.

13 października (niedziela), godz. 14.00

Zobacz więcej na temat: Giuseppe Verdi
Czytaj także

Nagroda (Kościelskich) w starym dobrym stylu

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013 10:00
– Nie ma tego wrzasku, zgiełku, rywalizacji, bo nie ma idiotycznego systemu nominacji. Nagroda Kościelskich jest niezwykle rzetelnym, sprawdzonym punktem w życiu literackim Polski – powiedział jeden z laureatów nagrody Paweł Huelle.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Obrazy, które miały poruszać narodowe sumienie

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2013 22:40
– Dzieła Matejki nie są ilustracją wypadku historycznego. Chciał stworzyć syntezę wydarzeń, pokazując ich przyczyny i skutki. Dlatego na swoich obrazach umieszczał postacie i rekwizyty historycznie z nimi nie związane – tak o koncepcji artystycznej Jana Matejki opowiadała dr Anna Straszewska.
rozwiń zwiń