Twórczość polskich artystek, które na początku XX wieku wyjechały z Polski do Francji i studiowały w paryskiej pracowni słynnego rzeźbiarza Antoine’a Bourdelle’a, jest tematem wystawy w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni.
>>> Posłuchaj rozmowy w audycji "Rozpomy po zmroku"
"Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a"
- "Kierunek Paryż" to dobry kierunek. W pracowni Bourdelle’a kształciło się wiele polskich rzeźbiarek. Obecna wystawa prezentująca ich twórczość rozpoczyna nowy, koncentrujący się na badaniu rzeźby, etap pracy Oddziału Muzeum Narodowego w Muzeum Rzeźby w Królikarni - mówiła podczas konferencji prasowej Agnieszka Lajus, dyrektorka MNW.
"Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a" to druga w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa przygotowana w ramach projektu badawczego, prowadzonego we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.
Czytaj także:
Polskie artystki w Paryżu
- Ekspozycja poświęcona jest generacji cudownych, silnych, mających marzenia kobiet, które wiedziały, czego chcą, które chciały uczyć się w Paryżu, w tamtejszych akademiach, bo tam kobiety mogły studiować. A nie było to w tamtych czasach oczywiste. Uważano bowiem, że rzeźbienie - zajęcie wymagające siły, często związane z ciężką pracą w kurzu, brudzie - nie jest właściwe dla kobiet - zauważa Ewa Ziembińska, kuratorka wystawy.
- Paryż okazał się naturalnym kierunkiem. A w Paryżu ważnym miejscem dla artystek z Polski była pracownia Antoine’a Bourdelle’a w przepięknym miejscu na Montparnasse - dodała.
Kobiety i sztuka w XX wieku:
- W Warszawie kobiety mogły studiować w Szkole Sztuk Pięknych od 1904 roku, w Krakowie zaś - dopiero od 1920. Wcześniej ich nauka była możliwa tylko w prywatnych szkołach oraz w pracowniach artystów.
- Sytuacja w Polsce w dużej mierze przyczyniła się do poszukiwania sposobów kształcenia za granicą.
- Paryż od końca XIX wieku pełnił rolę artystycznej stolicy świata. Osobowością rzeźbiarską, która przyciągała wiele polskich artystek, był Antoine Bourdelle, profesor Académie de la Grande Chaumière.
- Uczyło się u niego wiele wybitnych polskich artystek, które swoją twórczością i sukcesami, także na arenie międzynarodowej, wpisały się na stałe w historię sztuki. Były to m.in.: Jadwiga Bohdanowicz, Janina Broniewska, Luna Drexler, Helena Głogowska, Maria Szczytt-Lednicka, Kazimiera Pajzderska-Małaczyńska, Olga Niewska, Mika Mickun, Zofia Trzcińska-Kamińska.
Muzeum Narodowe w Warszawie - "Kierunek Paryż"
Na wystawie znalazło się ponad 200 dzieł: rzeźb, medali, obrazów, tkanin, fotografii, pokazano związki artystek ze sztuką mistrza, a także ich poszukiwania własnej drogi, indywidualnego stylu, różnorodności form, materiałów i tematów.
- Obierając Paryż, polskie rzeźbiarki podjęły odważną decyzję o realizacji swoich marzeń. Wykazywały się niezależnością i ogromną samodzielnością. Po zakończeniu edukacji wiele z nich odnalazło własny język plastyczny i realizowało się twórczo przez większość życia. Zyskały uznanie krytyki, otrzymywały zlecenia na pomniki i rzeźby w przestrzeni publicznej - zaznacza w komentarzu kuratorskim Ewa Ziembińska.
Wystawa "Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a" jest dostępna dla publiczności od 9 maja do 26 października 2025 roku.
***
Antoine Bourdelle:
- Antoine Bourdelle był dla Polaków ważną postacią jako orędownik dążeń Polski do niepodległości i twórca pomnika Adama Mickiewicza w Paryżu, nad którym pracował blisko 20 lat.
- Rzeźbiarz odwiedził Warszawę; zasiadał w jury konkursu na pomnik Fryderyka Chopina. Przez polskie władze został uhonorowany orderem Polonia Restituta.
- Bourdelle był cenionym rzeźbiarzem i pedagogiem, który starał się nie narzucać uczniom swojej wizji, ale inspirować.
***
Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku
Prowadzenie: Aleksandra Łapkiewicz
Gość: dr Ewa Ziembińska (kuratorka wystawy)
Data emisji: 8.05.2025
Godz. emisji: 22.30
IAR/PAP/zch/k