Oskar Kolberg lubił i potrafił tańczyć

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2014 10:00
- Nie cała jego twórczość inspirowana jest folklorem. Ale w niemal wszystkich utworach słychać osobistą fascynację tańcem, co potwierdzają dokumenty z epoki - twierdził w Dwójce Maciej Prochaska z Instytutu im Oskara Kolberga.
Audio
  • Oskar Kolberg lubił i potrafił tańczyć (Notatnik Dwójki/Dwójka)
Korneli Szlegel (1819-1870): Polonez pod gołym niebem, zbiory biblioteki Pawlikowskich
Korneli Szlegel (1819-1870): "Polonez pod gołym niebem", zbiory biblioteki PawlikowskichFoto: domena publiczna (wikipedia)

- Oczywiście Kolbergowskich mazurów i kujawiaków nie można porównywać do dzieł Chopina - podkreślił gość Beaty Stylińskiej. - Ale są to rzeczy dobrze napisane i często o wirtuozowskim charakterze, co potwierdza przekazy, jakoby kompozytor był znakomitym pianistą - dodał. Zdaniem Macieja Prochaski także zachowane opery Kolberga - "Król pasterzy" oraz "Scena w karczmie czyli powrót Janka" (dysponujemy tylko fragmentami "Powrotu do Częstochowy") - są przede wszystkim utworami skoncentrowanymi na ruchu, w mniejszym stopniu - na dramaturgii i sztuce wokalnej.

"Król pasterzy" zostanie w ramach Roku Kolberga wystawiony - po raz pierwszy od prapremiery w 1853 roku - w Krakowie (3 czerwca). Kierownictwo muzyczne przedsięwzięcia objął Zygmunt Magiera z zespołu wokalnego Octava. - To dzieło przywodzi na myśl wczesną twórczość Moniuszki oraz niektóre utwory Elsnera, jednego z warszawskich nauczycieli Kolberga - uważa. A Maciej Prochaska zwraca w tym kontekście uwagę na całkiem śmiałą harmonikę oraz nawiązania do ducha włoskiego bel canto, przypisując świetny warsztat polskiego kompozytora przede wszystkim jego latom berlińskim.

Z kolei muzykolog dr Tomasz Nowak, przygotowujący do nagrania pieśni Kolberga, zwraca uwagę, że jego aktywność kompozytorska przypada na czas wielkiego kryzysu muzycznego, który nastał w Warszawie po klęsce powstania listopadowego. - On zaczął tworzyć w latach 30. XIX wieku, a swój szczyt osiągnął w latach 50. W ósmej dekadzie całkowicie porzucił komponowane. Uważał po prostu, że dla sprawy polskiej może zdziałać więcej jako zbieracz folkloru - wyjaśnił Prochaska.

W "Notatniku Dwójki" Beata Stylińska rozmawiała również z Joanną Ławrynowicz, pianistką nagrywająca właśnie płytę z muzyką Oskara Kolberga.

mm/mc

Zobacz więcej na temat: folk MUZYKA Oskar Kolberg
Czytaj także

Rok Oskara Kolberga. Kronikarz pieśni, jakiego nie znał świat

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2014 20:58
Ołówek, kartka papieru z pięciolinią i żywe wykonanie tradycyjnej pieśni. Z takim arsenałem w XIX wieku polski etnograf, folklorysta i kompozytor Oskar Kolberg realizował projekt badań i zapisywania muzyki tradycyjnej na skalę, o jaką trudno dziś, mimo nieograniczonego dostępu do techniki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Słynna polska gościnność - Malajkat czyta Kolberga

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2014 15:00
Ojciec polskiej etnografii nie szczędzi gorzkich słów ludowi Podlasia. Na szczęście jego mieszkańców cechuje przynajmniej jedna "stara i wspaniała gościnności cnota". W dniu 200. rocznicy urodzin Oskara Kolberga Wojciech Malajkat czytał dzieło jego życia, "Lud..."
rozwiń zwiń
Czytaj także

Za co Chopin krytykował Kolberga?

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2014 12:00
"Zamiary dobre, ale plecy za wąskie" - miał skomentować wybitny kompozytor pierwsze Kolbergowskie opracowania pieśni ludowych. Postaci i dziełu ojca polskiej etnografii poświęcone było kolenje wydanie audycji "Ćwiczenia z myślenia".
rozwiń zwiń