Dwójka na 42. Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2020 13:58
W dniach 8-12 lipca w Starym Sączu odbędzie się 42. już odsłona najstarszego festiwalu muzyki dawnej w Polsce. Program 2 Polskiego Radia, wieloletni patron wydarzenia, zaplanował transmisje dwóch koncertów.
Plakat festiwalu
Plakat festiwaluFoto: materiały prom.

Posłuchaj
11:06 Wybieram Dwójkę 8.07.2020 stary sącz.mp3 Zapowiedź 42. Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu (Wybieram Dwójkę)

 

Starosądecki Festiwal Muzyki dawnej to najstarszy polski festiwal poświęcony wyłącznie muzyce dawnej. Miejsce szczególne dla tego repertuaru, albowiem w zbiorze rękopisów tutejszego klasztoru sióstr klarysek profesor Mirosław Perz dokonał w 1970 roku sensacyjnego odkrycia, jakim był czterogłosowy utwór – conductus Omnia beneficia. Kompozycja ta, utrzymana w stylu paryskiej szkoły Notre-Dame, uważana jest za najstarszy w Polsce przykład kunsztownej polifonii, znanej tu właśnie już w XIII wieku. – Taki był początek, inspiracja by w tym cudownym, maleńkim beskidzkim miasteczku stworzyć festiwal poświęcony najdawniejszej muzyce – mówi Magdalena Łoś, dziennikarka muzyczna radiowej Dwójki.

Twórca festiwalu, Stanisław Gałoński, a później jego znakomici następcy, zapraszali do Starego Sącza najlepszych światowych wykonawców tego repertuaru, których polska publiczność mogła często usłyszeć po raz pierwszy. Godnym partnerem tej inicjatywy było od początku Polskie Radio, które w swoich archiwach ma bogaty zbiór kolejnych festiwalowych wydarzeń, nagrywanych bądź transmitowanych.

W tym roku Dwójka zaprasza na dwie transmisje. W środę 8 lipca stacja wyemitowała koncert inaugurujący SFMD z Kościoła Miłosierdzia Bożego w Starym Sączu. W programie: Johann Schimrack – Lobe den Herren meine Seele; Jauchzet dem Herren alle Welt; Samuel Scheidt – Sic Deus dilexit mundum; Ich hebe meine Augen auf zu den Bergen; Heinrich Schütz – Musicalische Exequien, wyk. Capella Cracoviensis, dyr. Jan Tomasz Adamus.

– Koncert ten obrazuje narodziny niemieckiego baroku, którego twórcy, jeżdżący po naukę do Włoch, wzbogacali własną wrażliwością i gustem obowiązującym na północy, tworząc tym samym niepowtarzalny idiom XVII-wiecznej muzyki protestanckiej – wyjaśniała Magdalena Łoś, która była gospodarzem środowej audycji "Letnia promenada".

W niedzielę 12 lipca w radiowej Dwójce koncert zamknięcia festiwalu – również z Kościoła Miłosierdzia Bożego. W programie: Amandus Ivanschiz – Sinfonia G-dur; Oratorium Primum; Missa Solemnissima s.Ottiliae Virginis, wyk. {oh!} Orkiestra Historyczna, kier. art. Martyna Pastuszka. Transmisja od godz. 19.30.

***

materiały prom.

 

 

Z

Zobacz więcej na temat: muzyka dawna
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Martyna Pastuszka: wspólne granie jest kluczem do ludzkich emocji

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2020 12:00
- Wyniosłam pewne rzeczy z domu. Mam 5 lat starszą siostrę, która śpiewała muzykę dawną. Ja byłam nastoletnią dziewczyną i to ona wprowadzała mnie w te fantastyczne nagrania zdobyte razem z (pianistą) Kubą Burzyńskim, gdzieś na Zachodzie - mówiła o początkach fascynacji muzyką dawną znakomita skrzypaczka barokowa, liderka i założycielka {oh!} Orkiestry Historycznej.
rozwiń zwiń