Alexander Melnikov: Tellefsen miał więcej brawury od Chopina

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2014 23:00
- To typowy koncert romantyczny, czyli popis wirtuozowskich możliwości pianisty. Większość z nich została zapomniana. Niesłusznie, bo niektóre są naprawdę dobre - mówił rosyjski pianista Alexander Melnikov przed polskim prawykonaniem II Koncertu fortepianowego f-moll Thomasa Tellefsena na festiwalu "Chopin i jego Europa".
Audio
  • Z Alexandrem Melnikovem rozmawia Barbara Schabowska. (PR, 15.08.2014)
Alexander Melnikov
Alexander MelnikovFoto: materiały promocyjne

Chopin i jego Europa 2014 na antenie Dwójki>>>

Artysta, związany z warszawskim festiwalem od siedmiu lat, wykona zresztą ten utwór dwukrotnie. Po raz pierwszy - na współczesnym fortepianie - uczynił to na koncercie inauguracyjnym wraz z Orkiestrą Symfoniczną z Trondheim pod dyrekcją Krzysztofa Urbańskiego. Co ciekawe, ten zespół dokonał jedynego istniejącego nagrania Koncertu Tellefsena.

Ów pianista i kompozytor był sławnym muzykiem w latach 50. i 60. XIX wieku. Jednak po śmierci został bardzo szybko zapomniany. Duży wpływ na twórczość norweskiego kompozytora wywarł Fryderyk Chopin. Thomas Tellefsen pobierał lekcje u polskiego pianisty po przybyciu do Paryża w roku 1842. O chopinowskich inspiracjach świadczy chociażby fakt, iż spośród jego 44 opusów - zwykle inspirowanych norweskim folklorem - aż 16 stanowią mazurki.

- Tellefsen stosował podobne środki wyrazu co Chopin, chociaż w sposób mniej wyszukany. Być może więcej jest u niego brawury. Wiadomo, że jeśli na niebie pojawia się wielka gwiazda, to wokół niej będzie wiele mniejszych - potwierdził Alexander Melnikov. - Mniej słyszę tu elementów skandynawskich, choć może nie jestem kompetentny, by dokonywać takiej oceny. Dla mnie muzyka skandynawska XIX wieku to Grieg i Nielsen - dodał.

A dlaczego znana nam dziś wersja Koncertu f-moll Tellefsona została częściowo napisana przez komputer? I czemu Melnikov ćwiczył swoją partię na pianinie, choć najbardziej lubi historyczne fortepiany? Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy Barbary Schabowskiej z pianistą, którą wyemitowaliśmy w audycji "Letni festiwal muzyczny".

Tego samego wieczora Piotr Wojciechowski rozmawiał z Dejanem Lazićem, wykonawcą partii solowej w II Koncercie fortepianowym f-moll Chopina.

mm/jp

Czytaj także

Thomas Tellefsen. Norweski dziedzic spuścizny Chopina

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2014 14:00
- Myślę, że byli dobrymi przyjaciółmi. Chopin uważał go za bardzo utalentowanego pianistę i kompozytora - tak o norweskim uczniu polskiego wirtuoza mówiła w Dwójce Ingrid Loe Dalaker, autorka wydanej niedawno w Polsce książki "Thomas Tellefsen w norweskiej i francuskiej kulturze muzycznej".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Chopin i jego Europa 2014 na antenie Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2014 14:00
17 dni, ponad 30 koncertów, 16 utworów Andrzeja Panufnika, Koncert a-moll Griega na oryginalnych instrumentach z epoki, znakomite zespoły, wybitni wykonawcy. Najciekawsze wydarzenia 10. Międzynarodowego Festiwalu "Chopin i jego Europa" transmitowane będą przez program 2 Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Marc-André Hamelin: muzyka klasyczna jest zagrożona

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2014 16:00
- Współczesna publiczność ma bardzo rozbieżne oczekiwania, które trudno pogodzić. W związku z powyższym coraz więcej sal koncertowych ma kłopoty ze sprzedażą biletów. Wszyscy stali się bardzo ostrożni - przestrzegał w Dusznikach znakomity kanadyjski pianista.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Chopin i jego Europa". Dźwięki z Północy

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2014 10:00
– W pomyśle na festiwal Skandynawia pojawiła się trochę przypadkiem, ale związki Fryderyka Chopina z tą częścią Europy wcale nie są małe, a na pewno bardzo interesujące – mówił w Dwójce Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń