X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Teatr Grotowskiego zblakł w zderzeniu z Solidarnością"

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2013 15:30
– Ta rzeczywistość okazała się o wiele bardziej fascynująca niż teatr Grotowskiego, nie trzeba było tworzyć sztucznego świata, gdyż ten prawdziwy potrafił się tak przeobrazić, że przekroczył nasze wszystkie oczekiwania – oceniał Bronisław Wildstein.
Audio
  • "Teatr Grotowskiego zblakł w zderzeniu z Solidarnością"/Audycję prowadził Jacek Wakar (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Jerzy Grotowski
Jerzy GrotowskiFoto: PAP/ADAM HAWAŁEJ

Dzień Jerzego Grotowskiego w Dwójce, człowieka który odmienił oblicze teatru, to doskonały moment by zadać sobie pytanie o jego twórczość i artystyczny testament. Tym nadziej, że niedawno ukazała się monumentalna  książka "Teksty zebrane”, która zawiera wiele do tej pory nieznanych artykułów, wypowiedzi i wywiadów artysty. Czy jego dzieło wciąż oddziałuje na ludzi teatru, czy jest on już jedynie wspomnieniem?

Małgorzata Dziewulska mówiła w "Rozmowach po zmroku", że dla niej Jerzy Grotowski jest tajemniczym zjawiskiem w Polsce lat 60,70, które nie jest dla niej całkiem do końca wytłumaczalne.

Bronisław Wildstein utrzymywał, że był on wybitnym twórcą, który pokazywał krańce pojmowania sztuki, był absolutystą w dziedzinie teatru i doprowadził swój eksperyment do autodestrukcji.

- Jeśli przyjrzeć się jego przedstawieniom, to one są niesłychanie osadzone  w rzeczywistości, z której  czerpią bardzo dużo na wielu poziomach. Trudno jest nieraz właściwie zrozumieć i to jaki przekaz te spektakle budowały i to, o jaki rodzaj oddziaływania Grotowskiemu chodziło. Zastanawiający jest też pewien rodzaj oddziaływania emocjonalnego, nieformułowanego racjonalnie, ale bardzo silnego – tłumaczył teatrolog prof. Grzegorz Niziołek.

Do tych słów odniósł się Bronisław Wildstein, który podkreślił, że mówienie, że teatr był w jakiś sposób wpisany w politykę - to banał.

- To my żyjemy w świecie frazesu, że sztuka ma być osobno, bo nie za bardzo rozumiemy, co to jest polityka, bośmy ją zredukowali i przyjmujemy ją jako jakąś grę partyjną. (…) Grotowski w swoim teatrze i w swoich działaniach tworzy izolowany świat, odmienny, to szokowało, że coś takiego może istnieć w Polsce, w kraju komunistycznym – podkreślał.

Jego zdaniem wielkie przedsięwzięcia teatralne Grotowskiego zaczęły blaknąć w konfrontacji z fenomenem Solidarności.

W audycji Małgorzata Dziewulska mówiła o buntowniczej postawie Jerzego Grotowskiego, którą realizował w teatrze politycznym m.in. w "Hamlecie”. Później jego "polityczność” schodzi na drugi plan jego twórczości. Jej zdaniem charakterystyczne dla Grotowskiego było "porzucanie etapów”. – Widzę Grotowskiego jako człowieka, który obsesyjnie uruchamiał etapy, nazywał je bardzo często efektownie i stosował wybujały język, który robił wrażenie. Następnie porzucał je i przechodził do kolejnych. Ta cykliczność, to ciągłe otwieranie na nowo, jest jego główną cechą – przekonywała.

Audycję prowadził Jacek Wakar

pp

Dzień Jerzego Grotowskiego w Dwójce, człowieka który odmienił oblicze teatru, to doskonały moment by zadać sobie pytanie o jego twórczość i artystyczny testament. Tym nadziej, że niedawno ukazała się monumentalna  książka "Teksty zebrane”, która zawiera wiele do tej pory nieznanych artykułów, wypowiedzi i wywiadów artysty. Czy jego dzieło wciąż oddziałuje na ludzi teatru, czy jest on już jedynie wspomnieniem?

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jerzy Grotowski w sieci

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2011 11:00
Myślę, że Jerzy Grotowski byłby bardziej zadowolony z "wsadzenia" go do sieci, niż wydania kolejnego, zalegającego na półce tomu, poświęconego jego twórczości - mówi dyrektor programowy Instytutu Grotowskiego Dariusz Kosiński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Grotowskiego sposób na teatr

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2012 09:16
Teatr był dla niego wszystkim. I, że będzie wszystkim, oczekiwał od swych aktorów. Właśnie powstał film o wizjonerze polskiego teatru.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Grotowski nie błądził w chmurach

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2013 13:21
Legendarny "odlotowy guru, krążący po sferach mistycznych" w rzeczywistości chętnie angażował się w sprawy lokalne i miał duże poczucie humoru, o czym dowiedzieć się można czytając właśnie wydane "Tekst zebrane" Jerzego Grotowskiego.
rozwiń zwiń