"Pisanie dla radia nie ma ograniczeń". Festiwal Dwa Teatry 2018

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2018 13:34
- Można wejść do głowy człowieka. Można umieścić akcję w Buenos Aires w 1919 i zrobić to realistycznie. Wspaniałe możliwości daje radio - podkreślał Wojciech Tomczyk w audycji poświęconej dramaturgii radiowej i telewizyjnej.
Audio
  • Rozmowa o dramaturgii radiowej i telewizyjnej (Strefa literatury/Dwójka)
Adam Ferency, Agata Kulesza, Robert Majewski, Ewa Bułhak. Nagranie radiowej adaptacji sztuki Magdaleny Miecznickiej Cudze meble w opracowaniu i reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego
Adam Ferency, Agata Kulesza, Robert Majewski, Ewa Bułhak. Nagranie radiowej adaptacji sztuki Magdaleny Miecznickiej "Cudze meble" w opracowaniu i reżyserii Wawrzyńca KostrzewskiegoFoto: Grzegorz Śledź/PR2

teatr widownia scena 1200.jpg
Festiwal Dwa Teatry. "Dwójka bez słuchowisk nie byłaby sobą"

Z okazji XVIII Festiwalu Dwa Teatry rozmawialismy w Dwójce między innymi o tym, czym różni się pisanie dla radia od tworzenia dla telewizji. - Najpierw piszę sztukę z zamiarem wystawienia jej w teatrze żywego planu, potem oddaję do teatru telewizji. Jeśli piszę sztukę dla teatru, adaptowanie jej na potrzeby teatru telewizji jest naturalne i proste - opowiadał Wojciech Tomczyk. Jak dodał, pewne obrazy, pomysły czy sceny, które nie powinny się znaleźć w tekście dla teatru telewizji, mogą zaistnieć w przestrzeni słuchowiska. Bo "pisanie dla radia nie ma ograniczeń".

Polskie Radio Literatura>>>

Według Wawrzyńca Kostrzewskiego efekt pracy nad spektaklem telewizyjnym czy radiowym wynika ze "zderzenia dwóch wyobraźni: aktora i reżysera". Z kolei dla Tomasza Mana punktem wyjścia pracy nad tekstem jest scena żywego planu. - Moja wyobraźnia jest związana ze sceną teatralną – podkreślał.

W Dwójkowej dyskusji uczestniczyła również Monika Milewska. - Muszę mieć bardzo dokładnie nakreśloną scenerię. Kiedy piszę dla radia, włączam słuch i tym wewnętrznym uchem śledzę każdą minutę projektowanego słuchowiska – mówiła.

Jaka jest specyfika twórczości radiowej, a jaka telewizyjnej? A może dramaturgia jest tylko jedna? Czy piszący teksty przeznaczone na radiowe czy telewizyjne sceny myślą o aktorach? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.

***

Tytuł audycji: Strefa literatury

Prowadzi: Jacek Wakar

Goście: Monika Milewska (dramaturg, eseistka), Wojciech Tomczyk (scenarzysta, dramatopisarz), Wawrzyniec Kostrzewski (reżyser, scenarzysta), Tomasz Man (dramatopisarz, reżyser teatralny)

Data emisji: 2.07.2018

Godzina emisji: 18.00 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dwa Teatry 2018. Opowieść o poecie w getcie

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2018 11:05
- Pokazujemy Władysława Szlengla przede wszystkim jako człowiek teatru - mówił Artur Hofman, reżyser "Okna na tamtą stronę", jednego ze spektakli Teatru Telewizji biorących udział w konkursie XVIII Festiwalu Dwa Teatry.
rozwiń zwiń