X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Andrzej Kwieciński: należy pisać dla, a nie pod słuchacza

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2014 12:00
- To, co chcę pisać, to muzyka, która operuje współczesnym językiem, ale w niebezpośredni sposób odnosi się do lat minionych - mówił w Dwójce zwycięzca Trybuny Kompozytorów w kategorii twórców do trzydziestego roku życia.
Audio
  • Andrzej Kwieciński: należy pisać dla, a nie pod słuchacza (Bita godzina/Dwójka)
Andrzej Kwieciński
Andrzej KwiecińskiFoto: Jędrek Sokołowski

Mówiąc o "latach minionych", Andrzej Kwieciński odnosi się do... baroku. To właśnie ta epoka zafascynowała go swoją muzyką i jej poświęca najwięcej uwagi. - Wzięło się to stąd, że przez długie lata w mojej muzyce była ogromna dychotomia pomiędzy tym, co pisałem, a tym, co wykonywałem - opowiadał w rozmowie z Ewą Szczecińską. - Gdy uczyłem się śpiewu, barok mnie fascynował najbardziej. Jako wykonawca śpiewałem przedział 200 lat: Haendla, Cavallego, Monteverdiego...

Problemy z głosem sprawiły, iż Andrzej Kwieciński zrezygnował z kariery profesjonalnego śpiewaka, jako kompozytor nie porzucił jednak literatury barokowej. - Próbuję dokonać syntezy moich modernistycznych zainteresowań z zainteresowaniami jako wykonawca. Myślę, że jest to bardzo istotne, bo na dłuższą metę trudno funkcjonować w takiej schizofrenicznej sytuacji, gdzie na co dzień słucham prawie tylko baroku. Muzyka współczesna to jakieś 10 procent tego, co słucham - wyznawał.

Synteza według Kwiecińskiego polegać ma na tworzeniu specyficznego teatru gestów, w którym muzyka baroku odgrywana jest na zasadzie teatru. - To nie ma być bezpośrednie cytowanie, choć podczas komponowania zawsze potrzebuję utworu wyjściowego.

Kompozytor zdradzał, że pisząc, dba o rytuał i systematyczność. Istotną czynnością pobudzającą jego moce kreacyjne jest codzienny spacer. - Po całym dniu, kiedy głowa jest już zupełnie wypełniona dźwiękami, długi, ale dynamiczny spacer jest najlepszy. Wtedy mam najlepsze pomysły. Jak nie mogę czegoś rozwiązać, to idę na spacer.

Więcej refleksji młodego kompozytora - w nagraniu audycji "Bita godzina".

bch/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Eugeniusz Rudnik: na śmietniku znalazłem Holoubka czytającego Mickiewicza

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2014 13:00
- Moim mistrzem był Władysław Hasior. On potrafił podnieść do rangi sztuki znalezioną na śmietniku lalkę bez głowy. Ja robię to samo z dźwiękowymi odpadami - mówił w Dwójce legendarny radiowy plądrofonista i pionier polskiej muzyki elektroakustycznej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Utwór Andrzeja Kwiecińskiego tryumfuje na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów!

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2014 16:00
Kompozycja "Canzon de’ baci" zwyciężyła w kategorii młodych kompozytorów (do 30. roku życia). To kolejny polski sukces po zeszłorocznym zwycięstwie Agaty Zubel w kategorii ogólnej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Bieżan. Anarchista-dżentelmen i prorok we własnym kraju

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2014 18:00
- Był akademickim kompozytorem, a jednocześnie rasowym kontestatorem. Dziś jego muzyka okazuje się zaskakująco aktualna - mówił w "Bitej godzinie" Bolesław Błaszczyk, eksperymentujący wiolonczelista i badacza twórczości Andrzeja Bieżana.
rozwiń zwiń