X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Świat na scenie, czyli o dramaturgii współczesnej: Tankred Dorst

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2010 16:36
„Ja, Feuerbach” - sztuka o teatrze oraz o aktorze, który musi zejść ze sceny.
Audio


27 marca obchodziliśmy 49 Międzynarodowy Dzień Teatru. O teatrze
oraz o aktorze, który musi zejść ze sceny mówi sztuka Tankreda Dorsta Ja, Feuerbach”.


''

Tankred Dorst to niemiecki dramatopisarz, autor scenariuszy i słuchowisk. Urodzony w 1925 r. pierwsze doświadczenia teatralne zdobył w latach 50., współpracując ze studenckim Teatrem Marionetek. Sławę przyniosła mu wystawiona w Stuttgarcie sztuka „Toller”. Dorst jest laureatem wielu nagród, m.in. Gerharda Hauptmanna, Georga Büchnera i Maxa Frischa.
W Polsce jego sztuki są znane i wystawiane („Zakręt”, „I co dalej, szary człowieku”, „Fernando Krapp napisał do mnie list”, „Pustynia”, „Pan Paweł”, „Merlin albo ziemia jałowa”, „Zamknięte z powodu bogactwa” oraz dla młodszych widzów: „Jak Matołusz poszedł szukać olbrzyma”, „Amelka, Bóbr i Król na dachu”). Do historii polskiego teatru przeszła kreacja Tadeusza Łomnickiego w sztuce „Ja, Feuerbach”. Wybitny aktor  w przejmujący sposób przedstawiał – najpierw w warszawskim Teatrze Dramatycznym, później w Teatrze Telewizji – dramat starego aktora, który po kilku latach przerwy pragnie wrócić na scenę. W rolę Feuerbacha wcielali się także Zdzisław Kuźnia, Tomasz Zaród, Tadeusz Kwinta (dwukrotnie) oraz – w Teatrze Polskiego Radia – Piotr Fronczewski.



  Wyobrażam sobie Feuerbacha jako niepozornego mężczyznę w średnim wieku. Nie wygląda na artystę, przeciwnie: ogromnie zalękniony, dokłada wszelkich starań, żeby wyglądać jak zwyczajny obywatel, jak ktoś mający zawód, który wymaga zachowania pełnej powściągliwości i powagi. Jego sposób wyrażania się cechuje maniacka pedanteria. Mówi z lekką egzaltacją, przeciągając chwilami sylaby i podnosząc przy tym głos w taki sposób, jakby dźwięk chciał się uwolnić od słowa i sam zawładnąć głosem. (...) Daje się zauważyć, że jest wirtuozem w sztuce naśladowania: wystarczy mu nagła zmiana pozycji, jeden gest, żeby stworzyć określoną postać. Mimo wielkiego ożywienia i ujawniającej się niekiedy pełnej patosu pychy, zdradza usposobienie głęboko depresyjne: zagubiony człowiek w pustym pokoju bez okien"
(T. Dorst, „Ja, Feuerbach”)


Akcja sztuki rozgrywa się na pustej teatralnej scenie: sławny aktor – Feuerbach – chce wrócić do zawodu po latach spowodowanej załamaniem nerwowym przerwy. Przychodzi więc na przesłuchanie. Zamiast znajomego reżysera, pana Lettau, spotyka jego asystenta – zaczyna się rozmowa, a właściwie monolog starego aktora.

Następuje nieuchronna konfrontacja: żyjący teatrem (w teatrze!) mistrz i nieinteresujący się sztuką (trafił tu przypadkowo, „przez autostop”) arogancki pomocnik reżysera; wrażliwość starego aktora i cynizm młodego „fachowca od castingu”. Mimo wszystko Feuerbach za wszelką cenę stara się pokazać siebie, swój warsztat i swoją przydatność na scenie – coraz bardziej jednak widać, że jest on postacią jakby z innych już czasów, bohaterem sztuki, której się już nie grywa.
 
„Ja, Feuerbach” – jak napisał jeden z krytyków – to opowieść o niemożności odzyskania świata.

 

Zapraszamy na audycję Iwony Malinowskiej z udziałem krytyka teatralnego Janusza Majcherka. W audycji znajdą się fragmenty sztuki „Ja, Feuerbach” w przekładzie Jacka St. Burasa w interpretacji Krzysztofa Gosztyły i Waldemara Barwińskiego.

31 marca (środa), godz. 22.00





Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Świat na scenie, czyli o dramaturgii współczesnej

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2009 16:14
Audycja Świat na scenie, czyli o dramaturgii współczesnej wraca po wakacjach o innej niż zwykle porze.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Świat na scenie: Biljana Srbljanović

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2009 21:30
"Swiat na scenie czyli o dramaturgii współczesnej" - audycja Iwony Malinowskiej z udziałem krytyka teatralnego Janusza Majcherka. Bohaterką audycji jest Biljana Srbljanović, serbska autorka znanych i nagradzanych w Europie i sztuk "Sytuacje rodzinne", "Supermarket" czy "Szarańcza".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Świat na scenie, czyli o dramaturgii współczesnej. Jean Paul Sartre

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2010 17:50
Audycja Iwony Malinowskiej z udziałem Janusza Majcherka przygotowana z okazji 30. rocznicy śmierci tego filozofa, publicysty, prozaika i dramaturga, laureata literackiej Nagrody Nobla za rok 1964.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Świat na scenie - czyli o dramaturgii współczesnej: Arthur Miller

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2009 11:52
Tematem audycji będzie twórczość życie i Arthura Millera - najwybitniejszego dramaturga amerykańskiego XX wieku. Ostatnio ukazały się jego dwie sztuki w nowych przekładach Anny Bańkowskiej.
rozwiń zwiń