Jak zmieścić tysiąc stron w przedstawieniu?

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2015 19:00
Gdyby wystawić "Czarodziejską Górę" Tomasza Manna w całości, spektakl trwałby przez kilkadziesiąt godzin. Jak redukować wielką prozę na potrzeby sceniczne? To pytanie zadaliśmy ludziom teatru.
Audio
  • Jak adaptować wielką prozę na potrzeby teatru? (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Teksty dramatyczne napisane na potrzeby sceny zawierają pewien sceniczny mechanizm, w prozie ten mechanizm trzeba odkryć na własny użytek - mówił o teatralnych adaptacjach powieści dramaturg Piotr Gruszczyński
"Teksty dramatyczne napisane na potrzeby sceny zawierają pewien sceniczny mechanizm, w prozie ten mechanizm trzeba odkryć na własny użytek" - mówił o teatralnych adaptacjach powieści dramaturg Piotr GruszczyńskiFoto: Pixabay/stux/CC0 Public Domain

"Czarodziejska góra" Tomasza Manna trafiła niedawno na scenę warszawskiego Teatru Syrena (to najnowsza premiera w reż. Wojciecha Malajkata). W Teatrze Dramatycznym natomiast obejrzeć można "Rosyjski kontrakt" na podstawie "Epifańskich śluz" Andrieja Płatonowa (reż. Krzysztof Rekowski ). Tymczasem w Nowym Teatrze Krzysztof Warlikowski pracuje nad przedstawieniem opartym na cyklu powieściowym Marcela Prousta "W poszukiwaniu straconego czasu".

O kulisach pracy nad teatralnymi adaptacjami wielkich powieści opowiadał w Dwójce m.in. Piotr Gruszczyński. - Jeżeli się bierze do ręki ogromną powieść, nie chodzi o to, żeby zrobić jej streszczenie czy audiobook – podkreślał.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzący: Jacek Wakar

Goście: Wojciech Malajkat (reżyser), Krzysztof Rekowski (reżyser), Piotr Gruszczyński (dramaturg)

Data emisji: 4.03.2015

Godzina emisji: 18.00

bch/jp

Zobacz więcej na temat: Jacek Wakar TEATR
Czytaj także

Wybitny i okrutny. Bogusławski według Węgrów

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2015 19:44
- To niezwykle ciekawy splot historii i fantazji autorskiej - mówiła o sztuce "Szalbierz" Györgyego Spiró dr Halina Waszkiel, autorka prac o teatrze i dramacie XIX wieku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"W teatrze najsmutniejsze jest kombatanctwo"

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2015 19:58
- Nie wierzę w historię teatru, wierzę w jego pamięć. Historia teatru jest martwa z zasady - wyznawał w Dwójce krytyk teatralny Tadeusz Nyczek.
rozwiń zwiń