Square piano - instrument czy mebel?

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2020 10:56
O fortepianie stołowym opowiadał w audycji Andrzej Włodarczyk - właściciel pracowni fortepianów, której specjalnością jest odtwarzanie instrumentów historycznych z połowy XIX wieku.  
Audio
  • Andrzej Włodarczyk o fortepianie stołowym (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay.com/PublicDomainArchive

Fortepian stołowy (z ang. "square piano") to instrument o poziomo usytuowanym korpusie, czworokątnym lub wielokątnym, z klawiaturą usytuowaną równolegle do jego dłuższego boku – stąd nazwa nawiązująca do kształtu stołu.

Instrument był znany od około 1760 roku i popularny głównie ze względu na niewysokie ceny i niezwykłą funkcjonalność (nogi były odkręcane, co sprzyjało przewożeniu fortepianu!). W czasach, gdy tworzeniu muzyki domowej towarzyszył klawesyn lub szpinet, pojawienie się kwadratowego fortepianu wywołało spore poruszenie. Kompozytory, którzy byli właścicielami fortepianu stołowego i korzystali z niego to np. Gluck, Paisiello, Cimarosa i Clementi, nie wspominając o historyku muzyki Charlesie Burney'u, który kupił także kilka egzemplarzy Square Piano dla swoich przyjaciół i uczniów. Później jednak stopniowo wyparło go pianino.

Dziś rzadko już zdarza się okazja, by spotkać tego typu fortepian, jeden z egzemplarzy można podziwiać we wnętrzach pałacu Mostowskich, w Ostromecku koło Bydgoszczy, gdzie znajduje się Kolekcja Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego.

W Wielkiej Brytanii istnieje nawet towarzystwo miłośników tego instrumentu – Friends of Square Piano.

O fortepianie stołowym rozmawialiśmy w audycji z Andrzejem Włodarczykiem.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotowała: Milena Gąsienica

Data emisji: 3.02.2020

Godzina emisji: 15.00



Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Słońca mistrza Caspariniego

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2020 12:30
W"Kwadransie bez muzyki" o Organach Słonecznych z kościoła św. Piotra i Pawła w Görlitz opowiadali kompozytor i organista Franz Danksagmüller, przedstawicielka parafii Ruth-Andrea Lammert i przewodnik miejski Pedro Snoeijer.
rozwiń zwiń