X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Filozof, który wyjaśnił awangardę

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2015 15:40
Co z "Filozofii nowej muzyki" T.W. Adorna pozostało nam dziś? O tym rozmawialiśmy w "Barierze dźwięku".
Audio
  • Piotr Graczyk i Krzysztof Kwiatkowski o "Filozofii nowej muzyki" T.W. Adorna. Rozmawiał Adam Suprynowicz (Bariera dźwięku/Dwójka)
Arnold Schoenberg na portrecie Richarda Gerstla. To pioniera dodekafonii T.W. Adorno uczynił bohaterem nowej muzyki.
Arnold Schoenberg na portrecie Richarda Gerstla. To pioniera dodekafonii T.W. Adorno uczynił "bohaterem" nowej muzyki.Foto: wikipedia, domena publiczna

Mniemanie, że Beethoven jest zrozumiały, a Schönberg nie, jest, obiektywnie biorąc, złudzeniem. Co prawda dla publiczności odciętej od produkcji artystycznej zewnętrzne brzmienie nowej muzyki jest rzeczywiście zaskakujące; ale mimo to nawet najbardziej nowatorskie zjawiska tej muzyki wyrastają z tych samych założeń społecznych i kulturalnych, z których wychodzą słuchacze. Dysonanse, które słuchaczy przerażają, mówią o ich własnym stanie; właśnie i tylko dlatego są dla nich tak nieznośne.

To słowa Theodora Wiesengrunda Adorna, którego słynna "Filozofia nowej muzyki", a także inne prace estetyczne, zbudowały intelektualny fundament europejskiej awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku. Co jest istotą tej filozofii, co jej słabością i co z Adorna pozostało nam dziś – o tym rozmawialiśmy z doktorem Piotrem Graczykiem, filozofem z Uniwersytetu Jagiellońskiego, oraz z publicystą muzycznym Krzysztofem Kwiatkowskim.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku
Prowadzenie:
Adam Suprynowicz
Goście:
Piotr Graczyk, Krzysztof Kwiatkowski
Data emisji: 23.01.2015
Godzina emisji: 22.30

mm/jp/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Schönberg nigdy nie skodyfikował dodekafonii

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2014 16:00
Mity i stereotypy dotyczące muzyki dodekafonicznej podważała w Dwójce doktor Iwona Lindstedt, muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wyśpiewać tragizm śmierci z rąk nazistów. Analizujemy dzieło Luigiego Nono

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2014 23:00
- "Il canto sospeso" to kantata powstała do tekstów członków ruchu oporu skazanych na zagładę - mówił w Dwójce muzykolog Krzysztof Kwiatkowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Darmstadt. U źródeł muzycznej awangardy

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2014 22:30
Na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki rodziła się muzyka serialna, aleatoryczna, elektroniczna. Czy po 70 latach Darmstadt pozostaje muzycznym centrum Europy?
rozwiń zwiń