Filozof, który wyjaśnił awangardę

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2015 15:40
Co z "Filozofii nowej muzyki" T.W. Adorna pozostało nam dziś? O tym rozmawialiśmy w "Barierze dźwięku".
Audio
  • Piotr Graczyk i Krzysztof Kwiatkowski o "Filozofii nowej muzyki" T.W. Adorna. Rozmawiał Adam Suprynowicz (Bariera dźwięku/Dwójka)
Arnold Schoenberg na portrecie Richarda Gerstla. To pioniera dodekafonii T.W. Adorno uczynił bohaterem nowej muzyki.
Arnold Schoenberg na portrecie Richarda Gerstla. To pioniera dodekafonii T.W. Adorno uczynił "bohaterem" nowej muzyki.Foto: wikipedia, domena publiczna

Mniemanie, że Beethoven jest zrozumiały, a Schönberg nie, jest, obiektywnie biorąc, złudzeniem. Co prawda dla publiczności odciętej od produkcji artystycznej zewnętrzne brzmienie nowej muzyki jest rzeczywiście zaskakujące; ale mimo to nawet najbardziej nowatorskie zjawiska tej muzyki wyrastają z tych samych założeń społecznych i kulturalnych, z których wychodzą słuchacze. Dysonanse, które słuchaczy przerażają, mówią o ich własnym stanie; właśnie i tylko dlatego są dla nich tak nieznośne.

To słowa Theodora Wiesengrunda Adorna, którego słynna "Filozofia nowej muzyki", a także inne prace estetyczne, zbudowały intelektualny fundament europejskiej awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku. Co jest istotą tej filozofii, co jej słabością i co z Adorna pozostało nam dziś – o tym rozmawialiśmy z doktorem Piotrem Graczykiem, filozofem z Uniwersytetu Jagiellońskiego, oraz z publicystą muzycznym Krzysztofem Kwiatkowskim.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku
Prowadzenie:
Adam Suprynowicz
Goście:
Piotr Graczyk, Krzysztof Kwiatkowski
Data emisji: 23.01.2015
Godzina emisji: 22.30

mm/jp/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Schönberg nigdy nie skodyfikował dodekafonii

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2014 16:00
Mity i stereotypy dotyczące muzyki dodekafonicznej podważała w Dwójce doktor Iwona Lindstedt, muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wyśpiewać tragizm śmierci z rąk nazistów. Analizujemy dzieło Luigiego Nono

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2014 23:00
- "Il canto sospeso" to kantata powstała do tekstów członków ruchu oporu skazanych na zagładę - mówił w Dwójce muzykolog Krzysztof Kwiatkowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Darmstadt. U źródeł muzycznej awangardy

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2014 22:30
Na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki rodziła się muzyka serialna, aleatoryczna, elektroniczna. Czy po 70 latach Darmstadt pozostaje muzycznym centrum Europy?
rozwiń zwiń