X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wyśpiewać tragizm śmierci z rąk nazistów. Analizujemy dzieło Luigiego Nono

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2014 23:00
- "Il canto sospeso" to kantata powstała do tekstów członków ruchu oporu skazanych na zagładę - mówił w Dwójce muzykolog Krzysztof Kwiatkowski.
Audio
  • Krzysztof Kwiatkowski opowiada o Luigim Nono i kompozycji "Il canto sospeso" (Bariera Dźwięku/Dwójka)
Pacyfikacja powstania w getcie warszawskim w 1943, grupa Żydów pojmanych przez SS
Pacyfikacja powstania w getcie warszawskim w 1943, grupa Żydów pojmanych przez SSFoto: Wikipedia/domena publiczna

"Il canto sospeso" jest jednym z najśmielszych dzieł serializmu lat 50., a zarazem jednym z najbardziej przejmujących świadectw nazistowskich zbrodni wyrażonych w muzyce.

Kompozycja miała swoją premierę w Kolonii 24 października 1956 roku i była szokiem, bo w Niemczech ciągle nie mówiło się wprost o zbrodniach wojennych. Co tak bardzo poruszyło publiczność? - Luigi Nono dotarł do zbioru pożegnalnych listów osób, które poniosły śmierć w walce z nazizmem - opowiadał o genezie utworu Krzysztof Kwiatkowski, autor niewydanej jeszcze monografii włoskiego twórcy. - Był to zbiór tekstów opublikowanych we Włoszech z przedmową Tomasza Manna. Te świadectwa pochodziły z wielu krajów m.in. ZSRR, Grecji, Polski i Włoch - dodawał.

Po premierze, obok głosów zachwytu pojawiła się krytyka zarzucająco Nono zbyt duże zniekształcenie treściowego przekazu. Jak bronił się kompozytor? O tym w nagraniu audycji.

***
Tytuł audycji:
Bariera dźwięku

Autor: Adam Suprynowicz

Gość: Krzysztof Kwiatkowski (publicysta muzyczny)

Data emisji: 7.11.2014

Godzina emisji: 22.45

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Simon Steen-Andersen rozszerza granice muzyki

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2014 10:00
- W moich utworach chodzi o to, żeby elementy wizualne, czy choreograficzne, nie stanowiły osobnej, nałożonej na muzykę warstwy, tylko żeby były z nią zintegrowane. Żeby łączyła je jedna idea - mówił duński kompozytor podczas spotkania ze słuchaczami na festiwalu Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Schönberg nigdy nie skodyfikował dodekafonii

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2014 16:00
Mity i stereotypy dotyczące muzyki dodekafonicznej podważała w Dwójce doktor Iwona Lindstedt, muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Żegnamy pionierów polskiej muzyki elektronicznej

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2014 17:00
- Otwartość na nowe pomysły cechowała go do ostatnich lat - podkreślała Barbara Okoń-Makowska, współpracowniczka Włodzimierza Kotońskiego. To obok Bohdana Mazurka drugi pionier polskiej muzyki elektronicznej, którego pożegnaliśmy w tym roku.
rozwiń zwiń