X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Jak robić teatr, będąc na smyczy hegemona?

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2015 18:30
- Zmiana roli teatru polega na tym, że on w demokratycznym społeczeństwie pełni ważną funkcję laboratoryjną - mówił w Dwójce prof. Andrzej Leder, filozof kultury.
Audio
  • Prof. Andrzej Leder o związkach teatru z polityką . Rozmawiał Andrzej Nowak (250 lat teatru publicznego w Polsce/Dwójka)
Odwołanie spektaklu  Golgota Picnic w reżyserii Rodrigo Garcii na Malta Festival Poznań pod wpływem nacisków środowisk prawicowych zdaniem prof. Andrzeja Ledera było niebezpiecznym przekroczeniem wolności słowa, jednocześnie filozof żadnej ze stron nie odmawiał prawa do protestów. (na zdjęciu publiczne czytanie tekstu sztuki, na Placu Wolności w
Odwołanie spektaklu "Golgota Picnic" w reżyserii Rodrigo Garcii na Malta Festival Poznań pod wpływem nacisków środowisk prawicowych zdaniem prof. Andrzeja Ledera było niebezpiecznym przekroczeniem wolności słowa, jednocześnie filozof żadnej ze stron nie odmawiał prawa do protestów. (na zdjęciu publiczne czytanie tekstu sztuki, na Placu Wolności w Foto: PAP/Jakub Kaczmarczyk

Zygmunt Hübner w latach 80. napisał w książce "Teatr i polityka", że twórcy kultury i intelektualiści powinni zawsze znaleźć taką pozycję w społeczeństwie, by być w opozycji wobec władzy. I dodał, że ta postawa jest niezbędna niezależnie od systemu politycznego.

Zdaniem prof. Andrzeja Ledera w warunkach demokracji myśl ta oznacza zwrócenie się teatru przeciwko głosowi większości. - Trudność teatru publicznego w systemie demokratycznym polega na tym, że musi on występować przeciwko własnemu społeczeństwu - tłumaczył filozof. - Teatr powinien być przeciwko jego nawykom myślenia, jego gnuśności i bierności - dodawał.

Sytuację tę komplikuje fakt, że teatr publiczny w Polsce jest finansowany ze środków społecznych, a więc jest niejako na smyczy hegemona. W tych warunkach, zdaniem prof. Ledera, ważne jest, by kryteria czysto ekonomiczne nie były jedynymi w ocenie instytucji, które tworzą kulturę.
***

Tytuł audycji:
250 lat teatru publicznego w Polsce
Prowadzenie:
Maciej Nowak
Gość: Andrzej Leder
Data emisji:
2.1.2015
Godzina emisji:
15.00
bch/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mamy kryzys wiary w teatr. Czas na rewolucję?

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2014 15:30
W 1985 roku pisarka teatralna, eseistka, myślicielka i reżyserka Małgorzata Dziewulska wydała głośną książkę "Teatr zdradzonego przymierza". - Dziś to przymierze może być skrajne różnie rozumiane przez ludzi związanych z teatrem polskim - mówiła autorka. - Niemniej jednak jest hasłem nośnym, choć trudnym do zdefiniowania.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Teatr w "imperium medialnym" króla Stasia

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2014 08:00
W piątkowe popołudnie zastanawialiśmy się, dlaczego Stanisław August Poniatowski postanowił stworzyć zespół aktorów narodowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy polski teatr powie jeszcze coś ważnego?

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2014 16:30
– Bardzo często teatr publiczny przestaje realizować misję, a czasem tylko udaje, że porusza ważne kwestie społeczne – mówił recenzent teatralny Witold Mrozek.
rozwiń zwiń