X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Requiem dla trzech muszkieterów

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2011 12:40
"Trzej muszkieterowie" i inne opowieści spod znaku płaszcza i szpady stanowiły niegdyś ważny element procesu chłopięcego dorastania.
Audio

Któż z nas nie pamięta tych lektur młodości: przygody walecznego d’Artagnana i jego wiernych druhów ("Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!"), knowania podstępnego kardynała Richelieu i demonicznie pięknej Milady, pojedynki i gonitwy, intrygi i niespodziewane zwroty akcji. Fascynujące opowieści poruszające wyobraźnię, przyprawiające o dreszcz emocji.

No właśnie. Kto z nas to jeszcze pamięta?

Czy powieści z historią w tle, z wątkami sensacyjnymi, a nawet awanturniczymi, z obowiązkowym romansem - czy książki te są jeszcze przez młodych czytane? Czy wciąż stanowią ważny element procesu chłopięcego dorastania, swoistej inicjacji w dojrzałość? Prof. Zbigniew Mikołejko, który gościł w "Sezonie na Dwójkę", opowiadał z nutą żalu w głosie, że czas tych magicznych opowieści już chyba się skończył.

- Mimo wszelkich tragizmów, jakie kryją się na kartach tych powieści, niosą one wielki, uskrzydlający mit. Na skrzydłach tego mitu można się przenieść z niedojrzałości w dojrzałość - mówił gość dwójkowej audycji, wyrażając smutek, że współczesne pokolenie nie doświadcza już tego uskrzydlenia.

/

 

"Trzej muszkieterowie" Aleksandra Dumasa ojca są najbardziej reprezentatywnym przykładem tak zwanej powieści płaszcza i szpady - narracji historyczno-przygodowo-awanturniczej. Trudno jest, jak się okazało, zarysować jakieś ramy tego zróżnicowanego powieściowego gatunku. - W kanonie jest trzech Francuzów i... jedna Polka - powiedział prof. Zbigniew Mikołejko. Zatem: Aleksander  Dumas ojciec, Teofil Gautier jako autor "Kapitana Fracasse'a", Paul Feval ze swoim "Kawalerem De Lagardere" oraz XIX-wieczna polska poetka i pisarka, Deotyma (wł. Jadwiga Łuszczewska), autorka  - uwaga - "Panienki z okienka".   

A co z naszym rodzimym "Homerem drugiej kategorii, Dumasem ojcem pierwszej klasy" (by zacytować Gombrowicza) - co z Henrykiem Sienkiewiczem? "Trylogia", skądinąd znakomita, różni się od francuskich powieści płaszcza i szpady. Przede wszystkim tym, że - jak mówił prof. Zbigniew Mikołejko - zbiorowość jest tu ważniejsza niż jednostka, historia narodowa przesłania los indywidualny, który zatraca się w budowaniu wspólnoty.

Co ciekawe, "Trzej muszkieterowie" i inne tego typu książki, te magiczne opowieści dzieciństwa, są ważnym elementem inicjacji, ale tylko - ponoć - chłopców. Również odbiór tych lektur uzależniony jest od płci czytającego. Prof. Zbigniew Mikołejko interesująco przedstawił postać Milady - agentki kardynała Richelieu, powieściowej "femme fatale". Milady jest niewątpliwie zła, a przy tym silna, samodzielna i - tragiczna. Tragizm stąd, że zło nie jest do końca przez nią zawinione. Jest kobietą piękną i atrakcyjną w świecie, w którym rządzą mężczyźni. Jak zatem stać się samodzielną? Tylko poprzez zło.

Być może opowieści spod znaku płaszcza i szpady nie odejdą zupełnie w zapomnienie. Świadczyłaby o tym popularność takich współczesnych pisarzy jak Arturo Perez Reverte. Choć, z drugiej strony, to juz zupełnie inne historie, brakuje im niewinności tych XIX-wiecznych powieści. Być może jednak nastąpiła zmiana warty i tym, co zapładnia młodzieńczą wyobraźnię, są dziś na przykład książki o pewnym czarodzieju. Tak czy inaczej, trudno pożegnać się ze światem d’Artagnana i jego towarzyszy, czyli - dla wielu z nas - ze światem wczesnej młodości, kiedy wyostrzone są nasze zmysły, trawi nas głód przygody, cieszy brawura i wariactwo i nie martwią złe zakończenia.

Aby wysłuchać audycji "Płaszcz, szpada i.. kobieta!", którą przygotował Michał Montowski, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie Posłuchaj po prawej stronie.

(jp)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Po co nam sztuka?

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2010 10:35
Czy dziś potrzebna nam jest sztuka - malarstwo, muzyka, literatura? Czy można bez nich żyć? O tym ze swymi gośćmi: ks. prof. Janem Sochoniem - poetą, pisarzem, biblistą, prof. Zbigniewem Mikołejko – filozofem religii, Moniką Małkowską – krytykiem sztuki dyskutowała Anna Stempniak.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mistrz misternych układanek

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2011 16:00
Francuski pisarz Georges Perec potrafi w szczegółowym opisie zdarzeń rozgrywających się w jednej sekundzie zawrzeć historię całego stulecia.
rozwiń zwiń