X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Odkrywała tajemnice kobiecości

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2012 11:12
Role, które wykreowała Mieczysława Ćwiklińska, nie zestarzały się do dziś. Była najwybitniejszą aktorką repertuaru komicznego przedwojennej Polski, ale jej talent daleko wykraczał poza komediową konwencję.
Audio
Mieczysława Ćwiklińska, 1937 r.
Mieczysława Ćwiklińska, 1937 r. Foto: Wikipedia/"Tygodnik Ilustrowany", 1937

- Koleżanki mówili o mnie: to jest córka aktorzycy - wspominała, pod koniec lat 60. Mieczysława Ćwiklińska swoje niełatwe początki na scenie. - Uważano, że dziecko aktora powinno umieć zagrać każdą rzecz, a ja miałam nieprawdopodobną tremę. Kiedy już miałam wejść na scenę, nie chciałam za nic, siłą mnie wypchali - opowiadała w nagraniu, którego przywołaliśmy w "Sezonie na Dwójkę". Występ nie bardzo się udał, a jeden z obserwujących młodą aktorkę redaktorów powiedział, że z tej mąki chleba nie będzie. Jak się miało okazać, bardzo się mylił…
- Początki nie były olśniewające, choć urodą zwracała uwagę - mówiła prof. Barbara Osterloff. Talent jednak się rozwinął, a Mieczysława Ćwiklińska stała się znana; najpierw na scenie operetkowej, później przyszedł teatr i, dopiero w latach 30., film. - Była bardzo rozmaita, nawet w drugoplanowych rolach: jako kobieta ze sfer, zabawna, z charakterystyczną afektacją, nieco przerysowana - opowiadała prof. Osterloff, podkreślając szeroki talent aktorki. - Pisano o Ćwiklińskiej, że potrafiła w swoich rolach zawrzeć tajemnice kobiecości. Czy to w farsie, czy w komedii wysokiej czy w dramacie.
Andrzej Kołodyński przypomniał natomiast, że w 1937 aktorka - kojarzona przede wszystkim z repertuarem komediowym - została odznaczona Złotym Wawrzynem Akademickim Polskiej Akademii Literatury za "szerzenie zamiłowania do polskiej literatury dramatycznej".
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, którą przeprowadził Tomasz Mościcki. W audycji również: szczególne nagrania archiwalne! 


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Bergman i Antonioni. "Byli na siebie skazani"

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2016 08:00
Ingmar Bergman i Michelangelo Antonioni zmarli tego samego dnia - 30 lipca 2007 r. W 9. rocznicę ich śmierci przypominamy Dwójkową audycję o tych dwóch znakomitych reżyserach.
rozwiń zwiń