Pieśniarze i ich opowieści na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Opowiadania 2022

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2022 12:00
Za kilka dni rozpoczyna się17. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania w Warszawie. "Pieśniarze i ich opowieści” – to tytuł tegorocznej edycji festiwalu nawiązuje do słynnej książki Alberta Lorda "Pieśniarz i jego opowieść", a zwłaszcza do formuły: „Nasz poeta oralny jest twórcą. Nasz pieśniarz śpiewający opowieści jest twórcą opowieści. Pieśniarz, wykonawca, twórca i poeta są jednym – w różnych aspektach, lecz w tym samym czasie”. 
Audio
  • Startuje 17. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania (Poranek Dwójki)
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania zaprasza widzów już po raz 17.
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania zaprasza widzów już po raz 17.Foto: mat. pras.

Pięć dni, 36 artystów, 19 spektakli, 8 wydarzeń towarzyszących, goście z całego świata. W poszukiwaniu różnym przejawom twórczości epickiej organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Opowiadania podążają różnymi ścieżkami i mostami, łączącymi tradycję ze współczesną praktyką artystyczną. Czy dzisiaj pieśniarz/pieśniarka to wciąż twórca/twórczyni opowieści na żywo? O tym opowiedzieli nasi goście: Beata Frankowska i Jarosław Kaczmarek.

- Pieśń epicka to jest jedna z najczęstszych w kulturach etnicznych forma opowiadania, dlatego postanowiliśmy tej tradycji poświęcić dużą część festiwalu - mówiła w audycji Beata Frankowska. - Tytuł festiwalu nawiązuję do książki Alberta Lorda i służy próbie odpowiedzenia na pytanie: kim dzisiaj jest pieśniarz/pieśniarka? W książce Lorda ta mityczna postać pieśniarza nie była odtwórcza. Pieśniarz nie był tylko wykonawcą pieśni, ale ich twórcą. Nie polegało to na pojęciu  piosenki autorskiej, tylko na tym, że pieśniach czerpie z tradycji, zna formuły, struktury, a jednak w akcie śpiewania, opowiadania historii tworzy tę opowieść na naszych oczach i uszach. To jest fascynujący proces, takich pieśniarzy niestety już chyba nie ma - mówili goście audycji.

Opowieści, które wybrzmią na festiwalu, zabiorą nas do Afryki, na ziemie polskie i ukraińskie i na Bałkany, które są szczególnym miejscem dla kultury europejskiej, ale także w czasie - bo od zamierzchłych czasów wezmą nas też do lat życia np. Janis Joplin.

Do tego w audycji:

  • 7.50: Warsaw Jewish Film Festival. To najstarszy i największy tego typu festiwal w Polsce, a także jeden z pierwszych w Europie. Festiwal jest przeglądem najnowszego kina międzynarodowego z konkursem fabuł i dokumentów poruszających szeroko rozumianą "tematykę żydowską". Jesteśmy otwarci na bardzo różne sposoby myślenia o filmie i kulturze żydowskiej, zwłaszcza, że odbiorcy naszego wydarzenia w większości nie mają pochodzenia żydowskiego, zatem nie bez przyczyny nasz festiwal jest festiwalem filmów o „tematyce żydowskiej”, a nie „izraelskich” czy „żydowskich”. Poprzez "tematykę żydowską" rozumiemy filmy, które prezentują historię, tradycję, kulturę i współczesne życie Żydów na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem miasta Warszawy jako przedwojennego centrum żydowskiego życia w Polsce i Europie. W audycji zaprosiliśmy na jubileuszową, 20. jego odsłonę.
    Posłuchaj
    05:49 PR2 2022_11_12-07-49-07 jewish film festival.mp3 O Warsaw Jewish Film Festival mówi jego wicedyrektor - Ignacy Strączek (Poranek Dwójki)
     
  • 8.10 Relacja z Festiwalu Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu
  • 8.35 Kuba Wójcik o nowej płycie "Diavolezza", której autorami są razem z Piotrem Damasiewiczem. Album „Diavolezza”, którego premiera towarzyszy koncertowi, jest efektem ich spotkania podczas rezydencji artystycznej w górskiej miejscowości Poschiavo w Alpach Szwajcarskich. Wysokogórski krajobraz oraz lokalne legendy związane z miejscami które odwiedzali, stały się bezpośrednią inspiracją dla ich muzycznych działań. 
Na płycie znalazły się nagrania zarejestrowane podczas dwóch wyjątkowych koncertów: we włoskim mieście Tirano i szwajcarskim Poschiavo. 


    - Na początku w planach był koncerty i rezydencja artystyczna w Poschiavo, ale nie płyta. Później odsłuchując materiał, stwierdziliśmy, że bardzo ciekawa muzyczna opowieść się wydarzyła na tych koncertach i że to ciekawy materiał do wydania. Tytuł odnosi się do legendy z gór wokół Poschiavo, której bohaterką jest tajemnicza kobieta, przez którą giną w górach mężczyźni - opowiadał w audycji Kuba Wójcik.

    Kuba Wójcik to przedstawiciel młodego pokolenia jazzu, który awangardowe myślenie o muzyce czerpie z natury. "Diavolezza" to ich pierwszy wspólny album z Piotrem Damasiewicz, chociaż nie współpraca. Artyści mieli już ze sobą kontakt przy okazji organizowanych przez Wójcika Spontanicznych Kompozytorskich Spotkań. Główną inspiracją do płyty "Diavolezza" są dla nich góry. Chodzi o krajobraz. - Taki surowy, przestrzenny. Grając, wspólnie się słuchaliśmy i oddziaływaliśmy na siebie, oto rodzaj dialogu, który trochę tak jak górski krajobraz się otwiera i wciąga obserwatora czy słuchacza - mówił Kuba Wójcik w rozmowie z Aleksandrą Faryńską.


    Posłuchaj
    07:57 PR2 2022_11_12-08-37-15 diavolezza.mp3 Kuba Wójcik o płycie "Diavolezza" (Poranek Dwójki)
     
  • 8.50 w nowym odcinku cyklu "To było tak..." Krzysztof Trebunia-Tutka opowie gawędę podhalańską
  • o 9.10 posłuchaliśmy o postaciach trzech prezydentów RP na uchodźstwie: Władysława Raczkiewicza, Augusta Zaleskiego i Stanisława Ostrowskiego, których szczątki zostaną złożone 12.11. o 15:00 w Mauzoleum Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie, opowie historyk Michał Gruszczyński z Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL w Warszawie 
    Posłuchaj
    10:29 PR2 2022_11_12-09-14-34 prezydenci.mp3 Opowiada Michał Gruszczyński z Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL: (Poranek Dwójki)
     

PLAYLISTA

  1. 7.09 George Gershwin The Man I Love, wyk. Luke Faulkner (fortepian)
  2. 7.14 BKO Quintet & Piers Faccini Donsolu
  3. 7.25 Maurice Ravel Trio a-moll M. 67, II. Pantoum, wyk. Trio Karénine
  4. 7.32 Arnold Schoenberg Waldsonne, wyk. Coline Dutilleul (śpiew), Kunal Lahiry (fortepian)
  5. 7.37 Babis Papadopoulos, Dimitris Vlahomitros, Dionysis Makris & Yorgos Christanakis Minore Tou Teke
  6. 7.45 Peter Gregson Quartets: Three, II. Up, wyk. Peter Gregson (syntezator), Richard Harwood (wiolonczela), Warren Zielinski (skrzypce), Ben Hancox (skrzypce), James Boyd (altówka)
  7. 7.55 Goran Kajfes Subtropic Arkestra Le Monde Avait 5 Ans
  8. 8.08 Gianni Brezzo Flower Rain
  9. 8.18 Gene Sikora A Song for Mary
  10. 8.25 Idris Muhammad Campy Bolongo
  11. 8:33 Piotr Damasiewicz & Kuba Wójcik Morteratsch
  12. 8.44 Hermanos Gutiérrez Hermosa Drive
  13. 8.56 Caroline Shaw Limestone & Felt, wyk. I Giardini
  14. 9.08 Stella Haskil Bir Allah
  15. 9.21 Antônio Carlos Jobim & Vinícius de Moraes O Grande Amor, wyk. Antônio Carlos Jobim (śpiew), Stan Getz (saksofon), João Gilberto Quintet
  16. 9.27 Jimmy Van Heusen Here’s That Rainy Day, wyk. Al Kay (puzon), Martijn Sohier (puzon), New Trombone Collective
  17. 9.38 Erik Satie Gymnopédie III, wyk. Arundo
  18. 9.48 Christopher Tin A Hundred Thousand Birds, wyk. Voces8, Royal Philharmonic Orchestra, Barnaby Smith (dyr.)
  19. 9.52 Jasmine Myra New Beginnings

***

Tytuł audycji: folkowy Poranek Dwójki 

Prowadził: Piotr Kędziorek

Data emisji: 12.11.2022

Godzina emisji: 7.00