Wystawa "Budujemy nowy ton, Jeszcze jeden nowy ton… " na Eufoniach

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2022 10:59
- Trudno jest wymyślić nowy instrument, bo fizyka daje sygnały, że być może odkryła przed nami wszystkie tajemnice, natomiast cały czas pozostaje aktywność w dziedzinie nowego kontekstu istnienia dźwięku, bryły instrumentu, czy sposobu łączenia możliwości brzmieniowych - mówił w "Poranku Dwójki" Paweł Romańczuk, muzyk i kompozytor, który w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie przygotował w stołecznej Kordegardzie wystawę "Budujemy nowy ton, Jeszcze jeden nowy ton…".
Dwie okaryny i harmonijka ustna.
Dwie okaryny i harmonijka ustna.Foto: Shutterstock.com/Mariia Tagirova

Wystawa na Eufoniach

W audycji zajrzeliśmy do Kordegardy, gdzie w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie można oglądać kolekcję wyjątkowych obiektów dźwiękowych: "samoróbek" z pracowni Małych Instrumentów, zestaw oryginalnych austriackich okaryn z manufaktury Heinricha Fiehna oraz prototyp samogrającej okaryny. - Okaryny były w zjawiskowy sposób produkowane w tamtym okresie - podkreślił Paweł Romańczuk.

Dorobek ludzkości 

- Okaryna jako flet naczyniowy, ceramiczny ma już ponad dwanaście tysięcy lat, to jest tradycja i dorobek całej ludzkości - podkreślił muzyk. - Okarynę znaną we współczesnym kształcie zaprojektował Włoch - Giuseppe Donati - w połowie XIX wieku. Popularność tego instrumentu, która rozwinęła się we Włoszech, spowodowała, że powstały tam zespoły okarynowe, które z kolei zrobiły furorę w XIX wieku w Wiedniu.

Jan Lisiecki i Wiener Symphoniker zainaugurują festiwal Eufonie>>>>

Instrumenty wykonywane były w Wiedniu od drugiej połowy XIX wieku do II wojny światowej. Obfita oferta miała również wprowadzić ten niepozorny gliniany instrument do sal filharmonii zachodniego świata. Mimo działań promocyjnych zakrojonych na szeroką skalę okaryna nie osiągnęła oczekiwanego statusu i podobnie jak wiele instrumentów eksperymentalnych nie istnieje w świadomości szerokiego grona melomanów.

Z wiedeńskim sentymentem

Jednak wiedeńczycy darzą instrument wielkim sentymentem. - Heinrich Fiehn jako pierwszy wymyślił własną, autorską, przemysłową, można by powiedzieć, procedurę produkcji okaryn. Wyprodukował ich tak dużo, że mogą funkcjonować w naszych czasach - zaznaczył nasz gość. - Te oryginalne, włoskie, ręcznie lepione okaryny to już niestety rzadkość niemal muzealna.  

Czytaj także: 

Wystawę można oglądać do 27 listopada w galerii Kordegarda przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

Posłuchaj
05:58 Poranek Dwójki Eufonie 18 listopad 2022 08_07_17.mp3 Paweł Romańczuk o wystawie "Budujemy nowy ton, Jeszcze jeden nowy ton… " na Eufoniach (Poranek Dwójki)

 

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Rozmawiał: Karol Furtak

Gość: Paweł Romańczuk (zespół Małe instrumenty)

Data emisji: 18.11.2022

Godzina emisji: 8.10

Materiał wyemitowano w audycji Poranek Dwójki.

kor