X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Renoir obniża status kobiety pędzlem

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2014 13:00
- Mamy do czynienia z niezwykle ciekawym obrazem, w jakimś sensie dla Renoira przełomowym - mówiła w audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek.
Audio
  • Grażyna Bastek i Michał Montowski o obrazie "Parasolki" Pierre'a Auguste'a Renoira (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu
Fragment obrazuFoto: National Gallery, London/Wikimedia/CC

"Parasolki" Pierre'a Auguste'a Renoira, francuskiego malarza i rzeźbiarza, jednego z najwybitnejszych przedstawicieli impresjonizmu, powstawały na przestrzeni pięciu lat. W tym czasie w stylu artysty oraz przede wszystkim w jego sposobie myślenia o sztuce zachodziły bardzo istotne zmiany.

Pracę nad płótnem rozpoczął jako impresjonista: - Kobieta i dwie niezwykle modnie ubrane dziewczynki po prawej stronie obrazu malowane są jeszcze drobnymi plamkami, bardzo szybkimi pociągnięciami pędzla, aby na modelowanych obszarach zaznaczyć jak najwięcej refleksów - zwracała uwagę dr Grażyna Bastek. - Natomiast pani po lewej jest już malowana i modelowana bardziej klasycznie - dodawała historyk sztuki. Różnica ta jest wynikiem przerwy w pracach nad obrazem. Renoir odstawił płótno, aż na cztery lata. Widać to nie tylko po zmianie stylu, ale również po surowosci modelunku, lekkim poszarzeniu koloru, po uwypukleniu formy.

Postać kobiety z lewej strony płótna budzi zainteresowanie nie tylko z uwagi na zastosowanie innej techniki malarskiej: - Kiedy oglądamy zdjęcia roentgenowskie tego obrazu, widzimy, że pod spodem była pani ze średniej klasy, ubrana równie modnie, co kobieta po prawej stronie - wyjaśniał gość Michała Montowskiego. - Renoir przemalował damę na dziewczynę, która pracuje.

Odpowiedzi na pytanie dlaczego artysta zmienił status społeczny kobiety próbował udzielić gospodarz audycji: - Ten obraz jest świadectwem wrażliwości społecznej Renoira. Malarz przyszedł na świat w niezamożnej rodzinie robotniczej, a pod koniec życia dysponował sporą fortuną - był znany z tego, że troszczył się o osoby biedniejsze. Był opiekunem, mecenasem, żywicielem bardzo wielu artystów - mówił Michał Montowski.

Płótno francuskiego artysty znajduje się obecnie w National Gallery w Londynie. Co szeć lat zmienia się miejsce jego ekspozycji, w maju 2014 roku trafi ponownie do kolekcji Hugh Lane'a w Dublinie.

"Parasolki"
"Parasolki" Pierre'a Auguste'a Renoira

ag/bch

Zobacz więcej na temat: malarstwo SZTUKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wenecka laguna mistrza Carpaccio

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2014 15:00
Bohaterem audycji "Jest taki obraz" był Vittore Carpaccio, malarz włoski, jeden z głównych mistrzów szkoły weneckiej. Był twórcą przede wszystkim obrazów religijnych, w programie opowiadaliśmy jednak o jego dwóch świeckich malowidłach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zamyślona barmanka w sali koncertowej

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2014 13:00
W obrazie Édouarda Maneta za barem stoi melancholijna Suzon, a w wielkim lustrze wiszącym za nią odbija się obraz sali koncertowej... W audycji "Jest taki obraz" opowiadaliśmy o dziele "Bar w Folies Bergère".
rozwiń zwiń