Uwspółcześnione opowieści

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2010 13:34
Rozczarowujące "Wesele Figara" w Teatrze Wielkim oraz "Wroniec" na deskach Teatru Kamienica.
Audio

W poniedziałkowym "Wybieram Dwójkę" rozmawialiśmy o "Weselu Figara" - nowym spektaklu Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w reżyserii Keitha Warnera. Historia z pozoru jest bardzo prosta: Figaro, dowcipny i przebiegły sługa hrabiego Almavivy, w przeddzień swojego ślubu z Zuzanną, pokojówką hrabiny, nieoczekiwanie odkrywa w swoim panu rywala. Nie zamierza jednak ukochanej z nikim dzielić. Obmyśla więc intrygę, która ma udaremnić zamiary jego pana. W Warszawie operą zadyrygował Niemiec Roland Boeer; scenografię do spektaklu zaprojektował Boris Kudlička, a kostiumy Nicky Shaw.

Nasz gość, Jacek Hawryluk z przekąsem zacytował publicystyczne przesłanie, reżysera Keitha Warnera: - Jesteśmy w Polsce - to katolicki kraj, w którym wciąż jeszcze trzeba negocjować prawa gejów i kobiet. Tutaj tym bardziej wybrzmiewa ponadczasowy przekaz "Wesela Figara",  bo to przecież opera o tym, że nie da się stłumić ludzkich instynktów i pragnień.

Dodaje jednak, że na szczęście owego przesłania zupełnie nie widać w spektaklu. Mimo to "Wesele Figara" rozczarowuje pod każdym względem – scenografia jest zbyt ascetyczna i klaustrofobiczna, postacie - nakreślone bardzo chaotycznie i nieco na opak; z kolei dyrygent prowadzi orkiestrę ciężką ręką, nie panując nad całością. Zawiedli też męscy śpiewacy, panie spisały się dużo lepiej. Zdaniem naszego gościa, reżyser nie miał żadnego pomysłu na pokazanie opery Mozarta, która ma przede wszystkim przecież bawić, a nie nudzić.

Zaprosiliśmy także Państwa na spektakl "Wroniec" według powieści Jacka Dukaja. Jest to kolejna sztuka Teatru Kamienica wpisującą się w formułę Teatru Obywatelskiego, który chce mówić o historii w sposób nowoczesny, językiem atrakcyjnym dla młodego widza. "Wroniec" w reżyserii Jerzego Bielunasa to opowieść o losach siedmioletniego Adasia, na którego oczach rozgrywają się dramatyczne wydarzenia stanu wojennego. Spektakl jest swoistą lekcją historii PRL opowiedzianą bajkowym językiem w scenografii tworzącej surrealistyczny nastrój. Inscenizacja utworu Dukaja w Teatrze Kamienica to kolaż fotografii, grafiki i cytatów komunistycznej nowomowy, w którym  gra aktorów przenika się z elementami animacji. O spektaklu, z reżyserem rozmawiała Monika Pilch.

Gospodarzem audycji była Justyna Piernik.

Czytaj także

"Król Bólu" Jacka Dukaja. Premiera tuż tuż

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2010 07:30
Jeszcze w tym tygodniu do księgarń trafi tom opowiadań Jacka Dukaja "Król Bólu", który zawiera osiem utworów, w tym cztery dotąd niepublikowane.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szczur zamiast wisienki

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2010 11:57
Duży, różowy, trzypiętrowy tort, a na jego szczycie szur – takim plakatem Teatr Wielki- Opera Narodowa reklamuje swoją najnowszą sztukę „Wesele Figara”. Premiera już dzisiaj.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Uznany pisarz i niekochany dramaturg

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2010 12:35
Literacki Nobel dla Mario Vargasa Llosy, premiera "Wesela Figara" w Teatrze Wielkim oraz spotkanie z dramaturgiem Markiem Ravenhillem.
rozwiń zwiń