"Gatunki zagrożone wyginięciem". Przed wrześniowym Festiwalem Sacrum Profanum

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2022 17:45
- Jeżeli uda nam się wprowadzić w drażniący, drapiący dyskomfort naszego odbiorcę, publiczność, to możemy poczuć, że się udało, bo skłoniliśmy do refleksji albo pozostawiliśmy w lekkim szoku - mówił w Dwójce Krzysztof Pietraszewski, dyrektor Festiwalu Sacrum Profanum. Na naszej antenie opowiedział o założeniach tegorocznego festiwalu, który odbędzie się na początku września.
Gatunki zagrożone wyginięciem - to hasło tegorocznego festiwalu, który domyka swoistą trylogię prowadzoną od 2020 roku.
"Gatunki zagrożone wyginięciem" - to hasło tegorocznego festiwalu, który domyka swoistą trylogię prowadzoną od 2020 roku.Foto: shuttestock

Ewolucja

Festiwal Sacrum Profanum powstał w 2003 roku we współpracy Biura Festiwalowego Kraków 2000, Filharmonii Krakowskiej oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pomysłodawcami nazwy, idei oraz programu byli Anna Oberc oraz Paweł Orski. Początkowo festiwal zestawiał muzykę świecką i sakralną XVIII i XIX w. Od trzeciej edycji koncentrował się na prezentowaniu muzyki XIX i XX w. wg klucza narodowego.

W 2008 roku dyrektorem artystycznym festiwalu został Filip Berkowicz. Odtąd na festiwalu prezentowana była muzyka współczesna XX i XXI w. Od 2011 roku sporo miejsca w programie poświęcano prezentacji muzyki amerykańskiej, w tym minimalizmu.

W 2016 roku kuratorem festiwalu został Krzysztof Pietraszewski z Krakowskiego Biura Festiwalowego, który zaproponował rozwinięcie festiwalu tak formalnie, jak i programowo. Formuła Sacrum Profanum poza cyklem koncertów otworzyła się na inne sztuki: operę, wystawy i instalacje audio art oraz balet, ale także spotkania, dyskusje i warsztaty uzupełniające główne wątki.

"Gatunki zagrożone wyginięciem"

"Gatunki zagrożone wyginięciem" - to hasło tegorocznego festiwalu, który domyka swoistą trylogię prowadzoną od 2020 roku. - Mieliśmy "Młodość", rok później "Dojrzałość" i teraz, jeśli ktoś oczekiwał śmierci, mam nadzieję, że nie będzie rozczarowany - mówił nasz gość. - Podeszliśmy trochę przewrotnie do zamknięcia tej historii i "Gatunkami zagrożonymi wyginięciem" chcemy zwrócić uwagę naszej publiczności na szereg ważnych kwestii, które nam na co dzień towarzyszą.

- Widmo problemów klimatycznych już właściwie jest naszą rzeczywistością - podkreślił Krzysztof Pietraszewski. - Jeśli wsłuchać się w głos najmłodszych, myślę wprost o dzieciach, to dla nich troska o środowisko, przyszłość planety, klimat jest już realna. Nam dorosłym nie wypada w tym kierunku nie działać.

Rola muzyki

Co w tej sprawie może zrobić muzyka? - Może działać na naszą wyobraźnię - tłumaczył dyrektor festiwalu. - Tak jak Hubert Zemler na przykład - zaproponuje koncert, w którym sam mocno narzuci sobie ograniczenia formalne i sprzętowe. Wystąpi z werblem akustycznie. To pewnego rodzaju gest artystyczny, ale też forma apelu, żebyśmy wszyscy zastanowili się, czy na pewno potrzebujemy tylu rzeczy.

Posłuchaj
14:30 Wybieram Dwójkę 8 czerwiec 2022 16_31_34.mp3 Krzysztof Pietraszewski o Festiwalu Sacrum Profanum (Wybieram Dwójkę)

 

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Krzysztof Pietraszewski (dyrektor Festiwalu Sacrum Profanum)

Data emisji: 8.06.2022

Godzina emisji: 16.30


Czytaj także

"Granie utworów Eastmana po jego śmierci wydawało się niemożliwe"

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2017 17:34
- Osobowośc Juliusa Eastmana była częścią jego muzyki. Wydawało mi się, że ta muzyka odeszła wraz z nim, ale z czasem zmieniłem zdanie - o twórczości afroamerykańskiego kompozytora opowiadał w Dwójce Petr Kotik, kolega Eastmana z awangardowego zespołu S.E.M.
rozwiń zwiń