Powrót "Księgi Hioba" Super Grupy Bez Fałszywej Skromności

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2025 07:08
Są nagrania, o których myśleliśmy, że już dawno zaginęły, ale okazuje się, że jest inaczej. Przypominają one, że historia polskiej awangardy ma jeszcze kilka nieodkrytych kart. "Księga Hioba" Super Grupy Bez Fałszywej Skromności to właśnie taki przypadek. Niby była, niby nagrano ją dawno temu, niby krążyła w opowieściach muzyków, ale każdy, kto chciał ją usłyszeć, odbijał się od mglistych relacji, nie docierając do taśm.
Super Grupa Bez Fałszywej Skromności - zdjęcie archiwalne
Super Grupa Bez Fałszywej Skromności - zdjęcie archiwalneFoto: Materiały promocyjne Huveshta Rituals

W poniedziałkowej "Nocnej Strefie" sięgniemy po materiał absolutnie wyjątkowy, czyli pierwsze winylowe wydanie "Księgi Hioba", które właśnie ukazało się po ponad 44 latach od premiery projektu na Jazz Jamboree oraz po 4 dekadach od sesji nagraniowej Super Grupy Bez Fałszywej Skromności w Teatrze STU. To dzieło, w którym starotestamentowa opowieść o wierze wystawionej na próbę splata się z polską historią początku lat 80., z atmosferą niepokoju, cenzury i rodzącej się Solidarności. Muzyka powstała z napięcia między duchowością a PRL-owską codziennością. Zderza języki, tradycje i światy, a jednocześnie brzmi jak żywy dokument tamtego czasu. Dziś po latach ciszy i zapomnienia "Księga Hioba" wraca do nas z całą swoją mocą.

Świadków tamtej sesji zostało już niewielu. To Tadeusz Sudnik i Milo Kurtis, który zgodził się opowiedzieć w audycji kilka słów nt. tamtego spotkania Super Grupy Bez Fałszywej Skromności w Teatrze STU.

Poza rozmową i fragmentami zaginionej płyty, w Nocnej Strefie pojawią się też fonograficzne nowości oraz kilka innych polskich nagrań z lat 80. utrzymanych w podobnym duchu, co "Księga…".

***

Tytuł audycjiNocna strefa

ProwadzenieKrzysztof Dziuba

Data emisji: 1.12.2025

Godz. emisji: 23.00

Czytaj także

Opowieść bez fikcji. Hania Rani i jej nowy koncert fortepianowy

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2025 07:20
Jak opowiadać o świecie, który tak szybko się zmienia? Jak za pomocą dźwięków mówić o pamięci, wojnie, o odpowiedzialności nie popadając w patos, a jednocześnie nie uciekając od prawdy? Co dziś znaczy napisać koncert fortepianowy? Na te pytania odpowiemy wraz z Hanią Rani, a pretekstem do rozmowy będzie jej nowe dzieło "Non-Fiction: A Piano Concerto in Four Movements".
rozwiń zwiń