Muzyka od Wietnamu do Lublina

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2023 09:00
Mikołajki Folkowe to festiwal interdyscyplinarny. Wiodącym tematem jest muzyka inspirowana muzyką tradycyjną, prezentowana i popularyzowana w sposób atrakcyjny i zrozumiały dla współczesnego młodego odbiorcy, oryginalna i nowoczesna.
Audio
W Scenie Otwartej 2023 wzięło udział 10 zespołów
W Scenie Otwartej 2023 wzięło udział 10 zespołówFoto: Chatka Żaka / Festiwal

Za nami 33. Festiwal Mikołajki Folkowe. Zespoły folkowe występujące na festiwalu używają współczesnych środków do swobodnych interpretacji źródeł ludowej muzyki. Mikołajki Folkowe popularyzują kulturę tradycyjną poprzez edukację i zainteresowanie młodych ludzi wartościami i spuścizną folkloru, wskazując drogę, jak można dziś z niej korzystać. Oprócz koncertów będących osią festiwalu na „Mikołajkach” odbywają się liczne warsztaty, spotkania autorskie, prezentowane są filmy związane z kulturą ludową. Prezentują muzykę inspirowaną folklorem różnych regionów i krajów, stawiając sobie za cel „przełamywanie stereotypów i uprzedzeń pomiędzy narodami poprzez poznawanie ich tradycji i kultury”.

Po wysłuchaniu 10 zespołów, jury w składzie:

Maria Baliszewska (etnomuzykolożka, dziennikarka, redaktorka Radiowego Centrum Kultury Ludowej), prof. dr hab. Maria Pomianowska (multiinstrumentalistka, profesor sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Krakowie), dr Agata Kusto (etnomuzykolożka, redaktor naczelna Pisma Folkowego), Marcin Piotrowski (animator kultury, organizator festiwalu Folkowisko), Krzysztof „Góral” Górski (miłośnik muzyki folkowej, organizator festiwalu Na Karczaku), Maciej Szajkowski (muzyk Kapeli ze Wsi Warszawa, dziennikarz, animator kultury), Bogdan Bracha (muzyk Orkiestry św. Mikołaja, przedstawiciel organizatorów), Robert Jaworski (muzyk i założyciel zespołu Żywiołak) przyznało następujące miejsca:
- I miejsce - za wyjątkową sztukę wokalną, ciekawe opracowanie utworów i energię sceniczną - otrzymuje zespół SVAHY
- II miejsce ex aequo za indywidualność, nieskrępowaną otwartość stylistyczną w interpretacji polskiej muzyki ludowej - otrzymuje zespół Jarzmo oraz za szczery wyraz artystyczny – otrzymuje zespół Hydrofonika
- III miejsce - za subtelność w przekazie polskiej muzyki ludowej – otrzymuje zespół TrzyStruny
Jury przyznało dodatkowo następujące wyróżnienia honorowe:
za oryginalność i wyjątkową osobowość sceniczną wyróżnienie otrzymują - Magda Kuraś (Magda Kuraś Quintet) i Jakub Cukier Podskarbi (Furda),
za odważne podjęcie tematu pieśni pogrzebowych - wyróżnienie otrzymuje zespół Superid
za wirtuozowską grę na perkusji – wyróżnienie otrzymuje Jakub Krzanowski (Magda Kuraś Quintet)
za wyjątkową ekspresję wykonawczą – wyróżnienie otrzymuje Katarzyna Bobik (Jarzmo)
Nagrodę Publiczności w postaci statuetki Św. Mikołaja - otrzymuje zespół Guzik&Chołomiej Quintet

- Chcieliśmy pokazaż zespoły, które tworzą podobną muzykę. Mikołajki powstały po to, żeby nasz zespół i podobne nam zespoły miały swoje miejsce i miały gdzie skupiać ludzi lubiących słuchać takiej muzyki. A konkursy mają dodatkową wartość - mówił Bogdan Bracha. - Mieliśmy i mamy poczucie misji, żeby pokazać publiczności najciekawsze zjawiska, a z drugiej strony konfrontować wykonawców z możliwościami.

W audycji spotkaliśmy się także z Wietnamem. Tri Nguyen to pianista i słynny muzyk tradycyjny Wietnamu, który gra na cytrze dan tranh, instrumencie należących do historycznej rodziny cytr Dalekiego Wschodu. Instrumenty pokrewne  to japońska koto i chińska gudzeng, wszystkie pozwalają na kunsztowną grę z dużą dozą  improwizacji.  Na płycie zamieszczone  są utwory tradycyjne i kompozycje Tri Nguyena inspirowane muzyką klasyczną. Artysta urodził się w Sajgonie w rodzinie, dla której sztuka była bardzo ważna. Studiował malarstwo, poezję i muzykę i tę wybrał, zaczął od fortepianu, i okazał się bardzo utalentowany. Zaczął uczyć się u mistrz jednego z ostatnich, w czasie gdy muzyka tradycyjna Wietnamu zanikała. - Pojechałem na wieś na prowincję i spotkałem tam starych mistrzów. To była bardzo emocjonalna podróż. Instynktownie rozpoznawaliśmy stare techniki gry. Ta sztuka umiera, bo starzy mistrzowie nie mogą w Wietnamie uczyć, nie mając dyplomu, a to przecież nauka domowa, ze słuchu, to stara droga do wiedzy, uczysz się jej sercem, masz ją w głowie, we krwi, w duszy - mówił artysta.

***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadziła: Maria Baliszewska

Data emisji: 12.12.2023

Godzina emisji: 15.15