Z zespołem Lunaria Maria Stępień odebrała Nagrodę Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina za finezję, klarowność koncepcji i świetlistość brzmienia. Jej duet z Andrzejem Józefczykiem - Non-adaptive Dance Music - nagrodziły radiowa Czwórka za umiejętne połączenie tradycji z nowoczesnością i wykorzystanie nowych technologii oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca za łączenie równoległych światów myśli technologicznej i tradycji w harmonii z muzyką oraz za wykorzystanie tańca jako instrumentu.
Jak Maria Stępień lawiruje między światami muzyki in cudo i elektroniki opartej o AI? A może wcale nie jest to lawirowanie między, a raczej łączenie tych światów? Co daje jej kobiece trio? Co męsko-damski duet? O tym artystka opowiadała dziś w audycji.
LUNARIA: Osią naszej twórczości jest kobiecy kontekst w polskiej muzyce tradycyjnej. Bazujemy na archiwalnych melodiach tanecznych i pieśniach, które są nie tylko świadectwem przeszłości, ale także żywym głosem naszych prababek. Wpuszczamy w te dawne melodie naszego ducha: współczesnych kobiet-muzykantek, które przywołując tradycyjne brzmienie snują też opowieść o sobie.
W programie konkursowym zaprezentujemy muzykę taneczną w pełni jej witalności i zadziorności trójmiarowego oraz dwumiarowego rytmu, grając na dwoje skrzypiec, basy i bębęn obręczowy. Planujemy wykonać dwa utwory instrumentalne o charakterze tanecznym - jedną wiązankę polek oraz jedną melodię mazurkową z sieradzkiego. Wplatamy w te taneczne rytmy przyśpiewki - teksty wyrażające autentyczne emocje kobiet, o których śpiewamy, często niełatwe, zaklęte w dawnych przekazach archiwalnych, z których czerpiemy. Nasza muzyka przepełniona jest melancholią rozbujaną w rytmie walczyka, dlatego zaprosimy pod koniec słuchaczy do zanurzenia się w pieśni o księżycu, wykonaną na trzy głosy, przy akompaniamencie skrzypiec i basów. Żywiołowy skład trzech charakternych muzykantek – transowy wir z nutą melancholii i szczyptą pieprzu. Muzykantki inspirują się głosami swoich babć i prababek, opowiadających poprzez pieśni o swojej doli, o życiu. Gramy melodie zasłyszane m.in. podczas wędrówek po polskich wsiach, od wschodniej Wielkopolski i Ziemi Sieradzkiej, aż po Kujawy. Muzyka jest dla nas przede wszystkim spotkaniem, łączącym przeszłe światy z transowym uniesieniem w chwili obecnej - poprzez taniec i śpiew
Dominika Oczepa – skrzypce, wokal, bębenek
Maria Stępień – skrzypce, wokal, bębenek
Joanna Szaflik – basy, wokal, bębenek
NON-ADAPTIVE DANCE MUSIC: NDM zestawia tradycyjne polskie melodie taneczne – sprawdzone przez pokolenia narzędzia transu – z formą live electronics, która bazuje na szerokim instrumentarium, od instrumentów opartych o AI po sample z narodzin polskiej elektroniki w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Koncert jest pewnego rodzaju laboratorium, w którym badane są nowe i stare sposoby wywoływania ruchu i transu.
Czy muzyka taneczna ma funkcję adaptacyjną? Czy będzie mogła dalej istnieć, jako źródło euforii dla całych społeczności? NDM to dialog między przeszłością a przyszłością, w którym archaiczny dźwięk, nowa rzeczywistość i ruch splatają się w nowe formy ekstazy. Podczas występu Maria Stępień (skrzypce, bębenek obręczowy, śpiew) i Andrzej Józefczyk (komputer, skrzypce, bębenek obręczowy, śpiew) na żywo przetransponują muzykę tradycyjną w przestrzeń muzyki elektroakustycznej a muzykę elektroakustyczną spróbują złapać w bezlitosne karby taneczności. Non-adaptive Dance Music to research na przecięciu się płaszczyzn polskiej muzyki in crudo z muzyką elektroakustyczną. Duet zadaje pytania o muzykę do tańca - jej niezbywalne jakości muzyczne i funkcję społeczną. Bada napięcia, punkty styczne i zależności między starą muzyką wiejską, oszczędną w środkach wirtuozerią, a przesytem, syntetycznością i sztucznością współczesnego świata postdigitalu. Co jest możliwe na styku starego/nowego, naturalnego/sztucznego, ludzkiego/nie-ludzkiego? Czy muzyka, która powstaje w takim napięciu może dalej spełniać swoją podstawową funkcję? Czy dalej może służyć jako narzędzie do integracji społeczności? Pracę badawczą duet rozpoczął w 2024 roku na festiwalu Wioska Teatralna w Węgajtach i zachęcony entuzjastycznymi reakcjami grupy testowej opracowuje dalsze eksperymenty.
Maria Stępień – skrzypce, bębenek, wokal
Andrzej Józefczyk – komputer, skrzypce, bębenek
***
Na audycję Źródła we wtorek (20.05) w godz. 12.00-12.45 zaprasza Aleksandra Stec.