X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Niemieckie Requiem" Brahmsa. Karajan najlepszy

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2018 13:06
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepszą interpretację arcydzieła Johannesa Brahmsa "Ein deutsches Requiem".
Audio
  • Requiem Brahmsa przed Trybunałem Dwójki (Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)
Pomnik Herberta von Karajana w Salzburgu
Pomnik Herberta von Karajana w SalzburguFoto: shutterstock.com

Najlepszą interpretację "Niemieckiego Requiem" wybierało jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski. Zwyciężyło nagranie: 

Gundula Janowitz – sopran, Eberhardt Waechter – baryton, Wiener Singverein, Berliner Philharmoniker, dyr. Herbert von Karajan (nagranie: 5/1964 Musikverein, Wiedeń; LP DG 1964/CD DG „Galeria” 1990)

Pozostałe nagrania:

  • Elisabeth Schwarzkopf – sopran, Dietrich Fischer-Dieskau – baryton, Philharmonia Chorus, Philharmonia Orchestra, dyr. Otto Klemperer (nagranie: 1961, Kingsway Hall, Londyn; LP Columbia 1962/CD EMI “Masters” 2012);
  • Kiri Te Kanawa – sopran, Bernd Weikl – baryton, Chicago Symphony Chorus & Orchestra, dyr. Sir George Solti (nagranie: 5/1979, Chicago; LP Decca 1979/CD 1985)
  • Christiane Oelze – sopran, Gerard Finley – baryton, La Chapelle Royale, Collegium Vocale, Orchestre des Champs-Élysées, dyr. Philippe Herreweghe (nagranie: live, 8-9.06.1996, Audytorium im. Strawińskiego w Montreux; Harmonia Mundi 1996)
  • Katharine Fuge – sopran, Matthew Brook – baryton, Monteverdi Choir, Orchestre Révolutionnaire et Romantique, dyr. John Eliot Gardiner (nagranie: live, 19.08.2008 Edynburg; Soli Deo Gloria/Monteverdi Productions 2012)
  • Sally Matthews – sopran, Christopher Maltman – baryton, London Symphony Chorus, London Symphony Orchestra, dyr. Walerij Giergijew (nagranie: live, 30/31.03. 2013, Barbican, Londyn; CD LSO Live 2014)

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda

I część. Selig sind, die da Leid tragen (Błogosławieni, którzy cierpią)

II runda

III część: Herr, lehre doch mich (Panie, poucz mnie jaki jest koniec mój)
(Allegro moderato) 

III runda

V część: Ihr habt nun Traurigkeit (Także i Wy teraz doznajecie smutku)
(Langsam)

Finał

II część: Denn alles Fleisch, es ist wie Gras (Albowiem wszelkie ciało jest jak trwa)

***

"Niemieckie Requiem" to nietypowa msza żałobna. Ponoć jej geneza wiąże się ze śmiercią Roberta Schumanna, ale także wpływ na stan emocji Brahmsa miała śmierć matki. Nie jest to muzyka liturgiczna, utwór nie ma funkcji użytkowej. Tekst pochodzi z Biblii, ale jest to autorska kompilacja różnych fragmentów, odnoszących się do śmierci. Cytaty pochodzą z: Proroctw, Psalmów, Listów, Ewangelii i Apokalipsy św. Jana. Ich kolejność pojawiania się uzasadniają wyłącznie kwestie muzyczne i zapewne czysto emocjonalne. O żadnej całości literackiej czy o opowiadanej historii nie może być mowy.

"Określenie «niemieckie», chętnie zastąpiłbym słowem «ludzkie»" – komentował kompozytor. Dodawał także że "najgłębszych tajemnic wiary nie można ukształtować w postaci dzieła muzycznego o narzuconej strukturze".

Siedmioczęściowy utwór powstawał etapami. Wersja trzyczęściowa została wykonana w 1867 roku w Wiedniu, zaś sześcioczęściowa w Wielki Piątek roku 1868 roku w Bremie. Wersja ostateczna zabrzmiała w lipskim Gewandhausie 18 lutego 1869 roku. Ponoć to Robert Schumann chciał napisać "Niemieckie Requiem", ale nigdy tego pomysłu nie zrealizował. Czy Brahms przejął pomysł od Schumana? Tego się już nie dowiemy – Brahms ponoć zapytany o to, odpowiedział dyplomatycznie, że nie pamięta.

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski

Data emisji: 3.11.2018

Godzina emisji: 17.00

mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Podwójny koncert Brahmsa najlepszy w wykonaniu Bella i Isserlisa

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2017 13:00
Płytowy Trybunał Dwójki zdecydował, że najlepszej interpretacji Koncertu podwójnego na skrzypce i wiolonczelę a-moll op.102 dokonali amerykański skrzypek Joshua Bell i brytyjski wiolonczelista Steven Isserlis.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Arcadi Volodos sam na sam z Brahmsem

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2017 09:00
W audycji "Płytomania" rozmawialiśmy o najnowszym albumie Arcadija Volodosa, na którym rosyjski pianista zarejestrował utwory Johannesa Brahmsa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowe odczytania dzieł Dusska i Bernsteina

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2018 15:33
W pierwszej powakacyjnej "Płytomanii" przedstawiliśmy recenzje nowego albumu Aleksieja Lubimowa z sonatami Jana Dusska (Brilliant Classics) oraz opery "A Quiet Place" Leonarda Bernsteina (Decca).
rozwiń zwiń