Nokturny Claude’a Debussy’ego przed Płytowym Trybunałem Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2019 10:47
Najlepszą interpretację dzieła francuskiego kompozytora wybrało jury w składzie: Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek.
Audio
Andrzej Sułek i Kacper Miklaszewski
Andrzej Sułek i Kacper MiklaszewskiFoto: Piotr Piorun/PR2

Zwyciężyła interpretacja zarejestrowana na płycie:

Collegium Musicum Amstelodamense, Concertgebouw Orchestra Amsterdam, dyr. Bernard Haitink (nagranie: Amsterdam 5/1979; LP Philips 1979/różne reedycje kompaktowe)

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

  • Choeur de Femmes de la R.T.F., Orchestre National de la Radiodiffusion Française, dyr. Désiré-Émile Inghelbrecht (nagranie: mono, live 20.03.1958, Théâtre des Champs-Élysées, Paryż; LP Erato/INA Collection Archives 1984; CD Archiwum INA – Diapason 2009)
  • New England Conservatory Chorus, Boston Symphony Orchestra, dyr. Claudio Abbado (nagranie: 1970; DG 1970)
  • The Cleveland Orchestra Chorus, The Celeveland Orchestra, dyr. Pierre Boulez (nagranie: marzec 1993, Cleveland; DG 1995)
  • Les Cris de Paris, Les Siècles, dyr. François-Xavier Roth (nagranie: styczeń 2018, Filharmonia Paryska; Harmonia Mundi 2018)
  • Rundfunkchor Berlin, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, dyr. Robin Ticciati (nagranie: 19-22.03.19, Berlin; Linn 2019)

***

Nokturny Claude’a Debussy’ego to tryptyk symfoniczny z chórem żeńskim w części trzeciej: Nuages (Chmury), Fêtes (Zabawy), Sirènes (Syreny). Pierwsze dwie części wykonano 9 grudnia 1900 roku w Concerts Lamoureux w Paryżu. Całość zabrzmiała, blisko rok później, 27 października 1901 roku.

Nokturny zostały zadedykowane Georgesowi Hartmannowi, francuskiemu wydawcy i libreciście, który często publikował pod pseudonimem Henri Grémont. To on był autorem librett do Herodiady i Wertera, oper Julesa Massneta.

Plan słuchania:

I runda

(I część)

Nuages (frag.)

Modéré – Un peu animé – Tempo I – Plus lent – Encore plus lent.

II runda

(II część)

Fêtes

Animé et très rythmé – Un peu plus animé – Modéré (mais toujours très rythmé) – Tempo I – De plus en plus sonore et en serrant le mouvement – Même Mouvement.

Finał

(III część)

Sirènes

Modérément animé – Un peu plus lent – En animant, surtout dans l’expression – Revenir progressivement au Tempo I – En augmentant peu à peu – Tempo I – Plus lent et en retenant jusqu’à la fin.

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Data emisji: 7.12.2019

Godzina emisji: 17.00

bch


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Poznaliśmy najlepszą interpretację "Koronacji Poppei"

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2019 11:50
Płytowy Trybunał Dwójki wysłuchał sześciu wykonań arcydzieła muzyki barokowej, skomponowanego przez Claudia Monteverdiego. Zwyciężyło nagranie z ubiegłorocznego festiwalu w Salzburgu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najlepsze wykonanie II Koncertu fortepianowego g-moll Camille Saint-Saëns

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2019 09:00
Tym razem Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepszą interpretację jednego z najpopularniejszych fortepianowych koncertów francuskiego pianisty i kompozytora, tworzącego w duchu romantyzmu.
rozwiń zwiń