Symfonia Tysiąca. Które z nagrań okazało się najbliższe ideału?

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2020 14:48
W "Płytowym Trybunale Dwójki" wybieraliśmy najlepsze wykonanie utworu Gustava Mahlera, który okazał się największym, za życia, sukcesem kompozytora.
Audio
  • Gustav Mahler – VIII Symfonia "Symfonia Tysiąca" (Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)
Obrady Płytowego Trybunału Dwójki. Od lewej: Jacek Hawryluk i Wojciech Michniewski
Obrady Płytowego Trybunału Dwójki. Od lewej: Jacek Hawryluk i Wojciech MichniewskiFoto: Piotr Piotrun/PR

Jury w składzie: Barbara Kinga Majewska, Dorota Kozińska i Wojciech Michniewski zwycięzcami - ex-aequo -  ogłosili:

Cheryl Studer – sopran I, Sylvia McNair – sopran II, Andrea Rost – sopran III, Anne Sofie von Otter – alt I, Rosemarie Lang – alt II, Peter Seiffert - tenor (Doctor Marianus),
Bryn Terfel – baryton (Pater ecstaticus), Jan-Hendrik Rootering - bas (Pater profundus),
Chór Radiowy w Berlinie, Chór Filharmonii w Pradze, Tölzer Knabenchor, Berliner Philharmoniker, dyr. Claudio Abbado (nagranie: live, 2/1994, Filharmonia Berlińska; DG 1995)

oraz

Jane Eaglen – sopran I, Anne Schwanewilms – sopran II, Ruth Ziesak – sopran III, Sara Fulgoni – kontralt, Anna Larson – kontralt, Ben Heppner – tenor (Doctor Marianus), Peter Mattei – baryton (Pater ecstaticus), Jan-Henrik Rootering – bas (Pater profundus), Chór Filharmonii w Pradze, Chór Radia Holenderskiego, Royal Concertgebouw Orchestra, dyr. Riccardo Chailly (nagranie: styczeń 2000, Amsterdam, Concertgebouw; Decca 2001; box „Chailly – komplet wszystkich symfonii Mahlera” Decca 2005)

Pozostałe nagrania:

  • Martina Arroya – sopran I, Erna Spoorenberg – sopran II, Edith Mathis – sopran III, Julia Hamari – alt I, Norma Procter – alt II, Donald Grobe – tenor (Doktor Marianus), Dietrich Fischer-Dieskau – baryton (Pater ecstaticus), Franz Crass – bas (Pater profundus), Chóry Radiofonii Bawarskiej, Północnoniemieckiej, Zachodnioniemieckiej, Chór Chłopięcy Katedry w Ratyzbonie, Monachijski żeński “Chór motetowy”, Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, dyr. Rafael Kubelik (nagranie: 6/1970 Monachium; DG 1971)
  • Margaret Price – sopran I, Judith Blegen – sopran II, Gerti Zeumer – sopran III, Trudeliese Schmidt – alt I, Agnes Baltsa – alt II, Kenneth Riegel – tenor (Doctor Marianus), Hermann Prey – baryton (Pater ecstaticus), José van Dam – bas (Pater profundus), Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor, Wiener Singverein, Wiener Sängerknaben, Wiener Philharmoniker, Leonard Bernstein (nagranie: 8/1975, Festiwal w Salzburgu; DG 1991, box “Bernstein - komplet symfonii Mahlera” DG 2010)
  • Barbara Kubiak – sopran I, Izabela Kłosińska – sopran II, Marta Boberska – sopran III, Jadwiga Rappé - alt I, Ewa Marciniec – alt II, Timothy Bentch – tenor (Doctor Marianus), Wojciech Drabowicz – baryton (Pater ecstaticus), Piotr Nowacki – bas (Pater profundis), Chór FN, Chór PR w Krakowie, Chór Uniwersytetu im. Stefana Wyszyńskiego, Warszawski Chór Chłopięcy, Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Antoni Wit (nagranie: czerwiec 2005, FN, Warszawa, Naxos 2006)
  • Angela Meade – sopran I, Erin Wall – sopran II, Lisette Oropesa - sopran III, Elizabeth Bishop – alt I, Mihoko Fujimura – alt II, Anthony Dean Griffey – tenor (Doctor Marianus), Markus Werba – baryton (Pater ecstaticus), John Relyea – bas (Pater profundus), Westminster Symphonic Choir, The Choral Arts Society of Washington, The American Boychoir, The Philadelphia Orchestra, dyr. Yannick Nézet-Séguin (nagranie: 3/2016, Filadelfia; DG 2020, nagranie koncertowe z okazji 100. rocznicy amerykańskiej premiery Ósmej, która odbyła się w marcu 1916 roku w Filadelfii)

***

"Wszystkie moje wcześniejsze symfonie były tylko preludiami do tej właśnie. W tamtych dziełach panuje jeszcze całkowicie subiektywny tragizm, to zaś jest jednym wielkim dawcą radości” – pisał Mahler o swej Ósmej Symfonii.

Na premierze w Monachium, 12 września 1910 roku, słuchało jej blisko trzy tysiące osób. Wśród publiczności wszyscy wielcy: dyrygenci - Bruno Walter, Willem Mengelberg, Otto Klemperer, Leopold Stokowski (który sześć lat później poprowadził w Filadelfii amerykańską premierę); kompozytorzy - Alfredo Casella, Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern, Ryszarda Strauss. Pisarze, reżyserzy, malarze.

Ósma Symfonia okazała się największym, za życia, sukcesem Gustava Mahlera.

***

Plan słuchania:

Gustav Mahler – VIII Symfonia "Symfonia Tysiąca"

I runda
(I część) "Veni, creator spiritus" + "Imple superna gratia"


II runda
(II część)
Pater ecstaticus (baryton) "Ewiger Wonnebrand" + Pater profondus (bas) "Wie Felsenabgrund mir zu Füssen"(frag.)


III runda
(II część)
Doctor Marianus (tenor, chóry) "Jungfrau, rein im schönsten Sinne"
+
Adagissimo
+
"Dir, der Unberührbaren" (chóry)

Finał
(II część)
Chorus mysticus: "Alles Vergängliche ist nur ein Gleichnis" (chóry, sopran I/II, alty I/II, tenor, baryton, bas, chór chłopięcy)

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 21.03.2020

Godzina emisji: 17.00

pg

Czytaj także

"Symfonia z dzwonkami" dla ofiar terroryzmu

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2015 14:00
- IV Symfonia Mahlera jest dla mnie jak joga. Pozwala mi oddychać - mówiła Camilla Tilling. Sopranistka wystąpiła z NOSPR na koncercie inauguracyjnym 19. Festiwalu Beethovenowskiego.
rozwiń zwiń