Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki - wydanie świąteczne

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2011 00:57
"Nieszpory Maryi Panny" Claudia Monteverdiego powstały w Mantui, zostały opublikowane w 1610 roku. Dzieło pomnikowe, rewolucyjne, w którym sacrum łączy się z profanum, a dawna technika oddaje pola muzycznym nowościom i eksperymentom.

Tradycyjnie słuchamy sześciu interpretacji nie znając wykonawców. Po każdej rundzie odrzucamy nagrania, które najmniej nam się podobają i dopiero wtedy poznajemy nazwiska muzyków. W finale porównujemy dwa nagrania i to z nich wybieramy to najlepsze.

Tym razem Trybunał w składzie: Dorota Kozińska, Magdalena Łoś i Kacper Miklaszewski pochyli się nad Nieszporami maryjnymi Claudia Monteverdiego.

W pierwszej rundzie słuchamy introitu/toccaty Deus In adiutorium/Domine ad adivandum; w drugiej - psalmu Dixit Dominus, w trzeciej - dwugłosowego motetu Pulchra es, w finale - motetu Duo Seraphim

Nieszpory Maryi Panny powstały w Mantui, zostały opublikowane w 1610 roku. Dzieło pomnikowe, rewolucyjne, w którym sacrum łączy się z profanum, a dawna technika oddaje pola muzycznym nowościom i eksperymentom.

/

Sam Monteverdi zanotował: "Nieszpory wielogłosowe śpiewane z pewnymi sakralnymi utworami muzycznymi dla kaplic lub komnat książęcych odpowiednie" – w ten sposób kompozytor ubezpieczał się przed krytyką dostojników kościelnych, dla których dzieło mogło wydawać się zanadto świeckie.

Nigdzie nie pada informacja, na które maryjne święto nieszpory miały być przeznaczone. Wynika to  z tego, że antyfony gregoriańskie, które mogłyby pomóc w identyfikacji zostały zastąpione koncertami, de facto - neutralnymi pod względem liturgicznym motetami.

Ewa Obniska w swej książce o Monteverdim komentowała: "Jest to muzyka wizjonerska, jakiej nie napisał żaden kompozytor w tamtych czasach, także Monteverdi nie stworzył potem podobnie wielostronnego, zróżnicowanego, genialnego w swej wynalazczości dźwiękowej dzieła religijnego. Podobnego dzieła – zarazem monumentalnego i autentycznie intymnego, łączącego subtelny liryzm z wystawnym splendorem i okazałością, mistyczną inspiracje z gorącą zmysłowością, nie ma zresztą w całym baroku".

 

W audycji wykorzystano następujące nagrania:

Nagranie nr 1

Nuria Rial, Raquel Andueza, Emiliano Gonzalez Toro, Markus Brutscher, Jan van Elsacker, L’Arpeggiata, dyr. Christina Pluhar (Virgin Classics 2011)

 

Nagranie 2

Rotraud Hansmann, Irmgard Jacobeit, Nigel Rogers, Bert van t’Hoff, Max van Egmond, Schola Chorałowa Capella Antiqua z Monachium, Chór Monteverdiego z Hamburga, Concentus Musicus z Wiednia, dyr. Nicolaus Harnoncourt i Jürgen Jürgens (Teldec Classics/Das Alte Werk 1968, CD 1993)

 

Nagranie 3

Montserrat Figueras, Maria Cristina Kiehr, Guy de Mey, Gerd Turk, Gian Paolo Fagotto, Chór Centrum Muzyki Dawnej w Padwie, La Capella Reial, dyr. Jordi Savall (Astreé/Auvidis 1989, reedycja 1999)

 

Nagranie nr 4

Dorothee Mields, Constanze Backes, Hans Jörg Mammel, Herman Oswald, Georg Poplutz,  Capella Ducale, Musica Fiata, Roland Wilson (live 22.10.2010 Kościół św. Trójcy w Kolonii, Pan Classics 2011)

 

Nagranie nr 5

Marinella Pennicchi, Ann Monoyios, Mark Tucker, Nigel Robson, Sandro Naglia, The Monteverdi Choir, The London Oratory Junior Choir, His Majesties Sagbutts & Cornetts, The English Baroque Soloists, dyr. John Eliot Gardiner (DG/Archiv Produktion 1990)

 

A za najlepsze uznaliśmy:

Nagranie nr 6

Monica Piccinini, Roberta Invernizzi, Gianluca Ferrarini, Luca Dordolo, Vincenzo di Donato, Concerto Italiano, dyr. Rinaldo Alessandrini (Naive 2004)

 

Audycję przygotował Jacek Hawryluk

 


Czytaj także

Koncert skrzypcowy Brahmsa - kto słucha, nie błądzi

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2011 15:56
Płytowy Trybunał Dwójki wraca w czerwcu na swoje miejsce, bo tradycyjnie, spotykamy się w pierwszą niedziele miesiąca, między godz. 14.00 a 16.00. Wracamy, ale na krótko, bowiem przed nami przerwa wakacyjna.
rozwiń zwiń