Wratislavia Cantans: Sol Gabetta i jej śpiewająca wiolonczela

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2014 15:00
Znakomita argentyńska wiolonczelistka oraz francuski pianista Bertrand Chamayou wystąpią w Filharmonii Wrocławskiej w środę 10 września. Na transmisję zaprasza Marek Zwyrzykowski.
Sol Gabetta
Sol Gabetta Foto: Uwe Arens/ Sony Classical /Handout/DPA/PAP

Wiolonczela to instrument barwą najbardziej zbliżony do głosu ludzkiego, co zapewniło jej szczególną pozycję w muzycznej hierarchii – w dawnych wiekach podkreślano, że instrumenty są stworzone przez człowieka, a tylko głos przez Boga. Repertuar koncertu nazwanego "Wiolonczela śpiewa” ("Violoncello Cantans”) został dobrany tak, aby uwypuklić tę wyjątkową cechę tytułowego instrumentu. Zagra na nim prawdziwa gwiazda - znana już festiwalowej publiczności Sol Gabetta.
"Obserwujcie go, któregoś dnia da światu coś, o czym będzie się mówić” – tak podobno miał powiedzieć Mozart o młodym Beethovenie. Nie znamy szczegółów spotkania tych panów, ale na Wratislavii Cantans usłyszymy ich spotkanie muzyczne, bowiem Beethoven skomponował Siedem wariacji Es-dur na wiolonczelę i fortepian na temat "Bei Männern, welche Liebe fühlen" z kochanej przez publiczność Mozartowskiej opery "Czarodziejski flet". Aria jest miłosnym duetem Paminy i Papagena. W Wariacjach fortepian gra wyznanie dziewczyny zaczynające się słowami: "W mężczyźnie, który czuje miłość”, a wiolonczela, wzorem amanta, odpowiada ze słodyczą.
Choć Beethoven nie napisał wiele na duet wiolonczeli z fortepianem, jego cykl sonat na taki skład jest uznawany za najświetniejszy w całej literaturze wiolonczelowej. To trudne połączenie instrumentów, ponieważ dźwięki w dolnych rejestrach wiolonczeli mogą być łatwo zagłuszone przez bas fortepianu. Jednak tak dobrzy muzycy, jak Sol Gabetta i Bertrand Chamayou, z pewnością poradzą sobie znakomicie z utrzymaniem muzycznej równowagi. Beethoven nadał Sonacie C-dur podtytuł "Wolna sonata”, zachęcając wykonawców do swobodnej, uczuciowej ekspresji, z czego Gabetta i Chamayou na pewno skorzystają.
"Sonata wiolonczelowa, która w partiach obu instrumentów z pewnością nie jest trudna” - to prawdopodobnie jedno z najbardziej fałszywych określeń, jakim którykolwiek kompozytor podsumował swoje dzieło. Brahms napisał tak o Sonacie wiolonczelowej e-moll w liście do wydawcy po tym, jak inna oficyna odmówiła publikacji partytury. Trik zadziałał i wcale nie łatwa, ale za to bardzo przyjemna w odbiorze Sonata ukazała się drukiem.
Tak jak instrumenty w duecie, tak i kompozytorzy nie muszą wcale ze sobą rywalizować, przeciwnie – mogą stworzyć twórczy tandem. Chopin przez kilkanaście lat przyjaźnił się z Augustem Franchommem i wspólnie z nim skomponował Duet E-dur na tematy z opery Robert Diabeł Meyerbeera. Utwór w stylu brillant został doceniony za "grację i wytworność" przez Schumanna, który, zastanawiając się, ile w tej muzyce jest Chopina, a ile Franchomme’a, doszedł do przekonania, że rolą tego ostatniego było głównie potakiwanie propozycjom Fryderyka. Tymczasem w zachowanym rękopisie widać, że partia wiolonczeli została napisana ręką Franchomme’a. Duet został zadedykowany szesnastoletniej uczennicy Chopina.
Joanna Michalska

Program:

Ludwik van Beethoven Siedem wariacji Es-dur na wiolonczelę i fortepian na temat arii "Bei Männern welche Liebe fühlen" z opery Wolfganga Amadeusa Mozarta "Czarodziejski flet" WoO 46; IV Sonata wiolonczelowa C-dur op.102 nr 1

Johannes Brahms Drei  Lieder: An ein Veilchen op. 49 nr 2; Alte Liebe op. 72 nr 1; Wie Melodien zieht es mir op. 105 nr 1 (aranż. Sol Gabetta)

Fryderyk Chopin Sonata wiolonczelowa g-moll op.65
Fryderyk Chopin / Auguste Franchomme Grand Duo concertant E-dur na temat opery Robert Diabeł Giacomo Meyerbeera op. 16A

Wyk. Sol Gabetta - wiolonczela, Bertrand Chamayou - fortepian

10 września (czwartek), godz. 19.00-22.45

mm/mc

Czytaj także

"Z ciemności w światło" – 49. Festiwal Wratislavia Cantans na antenie Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2014 15:00
Od 5 do 14 września 2014 roku po raz 49. uwaga muzycznego świata skupi się na Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, który przyciągnie do Wrocławia i kilkunastu miast Dolnego Śląska artystów największego formatu. Na miejscu będzie oczywiście Dwójka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Frans Brüggen wydobywał z ludzi to, co najlepsze...

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2014 16:00
- Mówili o tym wszyscy członkowie zespołu, ale też odczuliśmy to bezpośrednio w kontaktach z Maestro - podkreślała Katarzyna Kasica, reżyserka filmu o Orkiestrze XVIII Wieku i jej zmarłym niedawno założycielu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Inon Barnatan: scherzo Chopina mogłaby zaśpiewać Maria Callas!

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2014 11:00
- Pierwsza rzecz, która przychodzi mi do głowy, gdy myślę o Chopinie, to jego umiłowanie do śpiewu. Linie melodyczne w jego utworach są jak gotowe tematy dla śpiewaków. Może dlatego tak muzyka jest tak ujmująca - zastanawiał się pianista Inon Barnatan przed swoim recital na Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nelson Goerner: w 1986 roku jako pierwszy zagrałem dla Marthy Argerich...

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2014 16:00
- Poznałem ją, gdy po czternastu latach wróciła do Argentyny. Zorganizowano wtedy spotkanie, na którym miała poznać młodych argentyńskich muzyków. Miałem szczęście zagrać dla niej jako pierwszy z uczniów - wspominał Nelson Goerner, który wystąpiła w finałowym koncercie Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń