Reinhard Goebel: jestem zwyczajnym robotnikiem muzycznym

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2021 16:26
- Tak jak wszyscy inni, do gotowania używam wody. Choć istotnie moja woda bywa gorętsza. Nie uważam siebie jednak za wielki autorytet. Takie stylizacje niewiele dla mnie znaczą - mówił w Programie 2 Polskiego Radia Reinhard Goebel, skrzypek, dyrygent i muzykolog, jeden z najważniejszych wykonawców muzyki dawnej.
Reinhard Goebel
Reinhard GoebelFoto: Wolf Silveri

Posłuchaj
58:49 2021_04_05 14_00_06_PR2_Audycja_okolicznosciowa_goebel.mp3 Reinhard Goebel. Poszukiwacz muzycznych skarbów (Audycja okolicznościowa/Dwójk) 
Symfonia1200.jpg
"Symfonia na 444 głosy". Muzyczny podręcznik bez teoretyzowania

"Süddeutsche Zeitung" uznała go za Ikonę Muzyki Dawnej, "New York Times" pisze o jasnym punkcie w morzu przeciętności. Od kilku dziesięcioleci zaskakuje i zachwyca: wiedzą i talentem. Nierzadko wzbudza kontrowersje.

Reinhard Goebel - założyciel zespołu Musica Antiqua Köln, wybitny skrzypek, chodząca encyklopedia i wielki oryginał - był zaliczany do najwybitniejszych skrzypków XX wieku. Choroba zmusiła go jednak do porzucenia skrzypiec. Odtąd zajmuje się prowadzeniem zespołów, a także fascynującymi wyprawami w poszukiwaniu czy to jeszcze nieodkrytych, czy zapomnianych muzycznych skarbów.

Filozofia pracy Reinharda Goebela

Efektem jego kilkunastoletnich badań jest m.in. cykl "Świat Beethovena". Reinhard Goebel skupił się jednak nie na samym wiedeńskim klasyku, a na jego otoczeniu i takich kompozytorach, jak Clement czy Vranitzky.

- W czasie przygotowań do Roku Beethovenowskiego w Niemczech wiele wskazywało na to, że w zasadzie nikt nie będzie zajmował się otoczeniem Beethovena. Niektóre orkiestry radiowe wydały już nawet po dwa zestawy dzieł Beethovena, ale chodzi w kółko o te same utwory. Moje powołanie polega na tym, żeby odkrywać nieznane utwory. Dzięki temu rozwijam się i kształtuję swój język. Każdy neurolog potwierdzi, że bardzo łatwo jest powtarzać coś, co zna się od dzieciństwa. Wielu to wystarcza, na tej podstawie opierają swoją wartość artystyczną - tłumaczył gość Dwójki.

W dalszej części audycji Reinhard Goebel mówił m.in. dlaczego uważa współczesne interpretacje Czterech pór roku Vivaldiego za "estetyczne wysypisko śmieci".

Źródło: Berliner Philharmoniker/J.C. Bach: Overture to "Amadis" / Goebel · Berliner Philharmoniker

***

Tytuł audycji: Audycja okolicznościowa

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Reinhard Goebel (założyciel zespołu Musica Antiqua Köln, skrzypek, dyrygent, muzykolog)

Data emisji: 5.04.2021

Godzina emisji: 14.00

pg

Czytaj także

Maciej Grzybowski: gdy mówię "muzyka" to myślę "Mozart"

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2021 13:00
- U Mozarta wszystko jest idealnie zbalansowane w sposób naturalny. Dla mnie Mozart jest szczytem namiętności. Jest muzycznym, idealnym kochankiem. To jest jedyna muzyka przy której mam gęsią skórkę, włosy stają na głowie i lecą mi łzy - opowiadał w "Zapiskach ze współczesności" Maciej Grzybowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sławomir Pietras: tak naprawdę jestem samoukiem

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2021 13:00
- Byłem dyrektorem opery poznańskiej przez 15 sezonów, czym pobiłem rekord długości kierowania tym teatrem, odkąd on istnieje - wspominał Sławomir Pietras w audycji "Zapiski ze współczesności".
rozwiń zwiń