Dzień 4. "Gadijev kreuje muzykę tu i teraz"

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 15:55
- To typ pianisty, uczestnika konkursu, który będzie u mnie zawsze stał na szczycie piramidy. On nie przyjeżdża grać z jurorami w jakąś przepychankę - tak Andrzej Sułek ocenił występ Alexandra Gadjieva podczas czwartego dnia (6.10) I etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego.

PR_Konkurs Chopinowski_1200x660.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny

Trwa wielkie święto pianistyki - XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Za nami przesłuchania sesji porannej czwartego dnia, podczas której zaprezentowało się dziewięcioro pianistów: Aleksandra Hortensja Dąbek, Alberto Ferro, Yasuko Furumi, Alexander Gadjiev, Avery Gagliano, Martín García García, Eva Gevorgyan, Jorge González Buajasan, Joanna Goranko.

ZOBACZ WIDEO

[YouTube NIFC]


Posłuchaj
30:25 Dzień 4. Konkurs Chopinowski sesja poranna cz1. 6 październik 2021 11_58_21.mp3 Róża Światczyńska, Andrzej Sułek i Jacek Hawryluk podsumowują poranną sesję czwartego dnia przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 1. (Dwójka)

29:53 Dzień 4. Konkurs Chopinowski sesja poranna cz2. 6 październik 2021.mp3 Róża Światczyńska, Andrzej Sułek i Jacek Hawryluk podsumowują poranną sesję czwartego dnia przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 2. (Dwójka)
   

Wśród wykonawców pierwszej części sesji porannej szczególną uwagę komentatorów zwrócił 27-letni reprezentant Włoch i Słowenii Alexander Gadjiev, który studiował w Mozarteum w Salzburgu w klasie Pavla Gililova. Pianista uczestniczy w programie BBC New Generation Artists. - Te słowa "nowego pokolenia" są tutaj kluczowe - podkreśliła Róża Światczyńska. - On przyjeżdża, bo ma coś do powiedzenia od siebie, bardzo spójną wizję muzyki i chce nam ją przekazać bez względu na to, jak go ocenią - dodała.

Komentatorzy z entuzjazmem przyjęli wykonie etiud przez Alexandra Gadjieva. - Dla mnie była to jedna z najlepszych Etiud F-dur, jakie słyszałam na tym konkursie. Finezyjna zarówno w lewej ręce, ale także – co się znacznie rzadziej zdarza – w prawej - oceniła Róża Światczyńska. - Nie były to po prostu biegniki, szybkie, perliście wygrywane, ale tam było wiele muzyki.

Odnosząc się do oktawowej etiudy, Andrzej Sułek przyznał, że początkowo był sceptyczny co do jej wykonania. - Wzbudziła mój opór. Wolę, kiedy ta Etiuda wychodzi z mroku, kiedy buduje się groza w lewej ręce. On to zagrał bardzo ekspansywnie, choć dźwiękowo bez zarzutu, w środku bez czułostkowości, słodzenia - opowiadał komentator. - Mimo że nie jest to rodzaj Etiudy h-moll, którą najbardziej bym lubił, on mnie skłania do pytania: czy nie ma racji? To, że artysta skłania cię do przewartościowania swoich poglądów  to jest ideał artysty.

- Cieszę się, że mogę obserwować ten konkurs od początku do końca i zmieniać swoje zdanie na temat jakiegoś utworu pod wpływem czyjejś interpretacji - przyznała Róża Światczyńska.

Aleksandra Hortensja Dąbek o wrażeniach po przesłuchaniu

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Rozmowa z Joanną Goranko

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

***

Prowadzenie: Róża ŚwiatczyńskaAndrzej SułekJacek Hawryluk

Data emisji: 6.10.2021

Godzina emisji: 12.05 i 14.40


Sponsor Sponsor

Czytaj także

Dzień 2. "Występ Talona Smitha przyprawił mnie o ciarki"

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2021 16:26
- Po raz pierwszy wysłuchałem dzisiaj pianisty, który spowodował te ciarki, które przechodzą po grzbiecie, gdy dzieje się coś niezwykłego - mówił o poniedziałkowym (4.10) występie Amerykanina Talona Smitha w I etapie przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dzień 3. "To był włoski dzień"

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2021 22:26
- Mam wrażenie, że początkowo zaskoczyło go brzmienie instrumentu, który zupełnie inaczej brzmi przy pełnej sali, inaczej być może przy pustej, gdzie ćwiczył, natomiast odnalazł to brzmienie. Mnie osobiście ujął ogromnie, bo trafił w Chopinowski żal - tak Róża Światczyńska skomentowała interpretację Etiudy h-moll op. 25 włoskiego pianisty Federica Gad Cremy podczas I etapu przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego.
rozwiń zwiń