X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Prof. Szymon Paczkowski: najlepszą Pasję Janową nagrał Gardiner

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2019 17:25
- Był to pierwszy utwór w tym gatunku, który poznałem i pokochałem. W szczególności, kiedy w 1985 roku nagrał go John Eliot Gardiner. Do dziś jest to dla mnie wzorcowe nagranie, ciągle nie potrafię odnaleźć lepszego - mówił w Dwójce muzykolog.
Audio
  • Prof. Szymonem Paczkowski o Pasji Janowej Jana Sebastiana Bacha (Dzień specjalny Euroradia/Dwójka)
John Eliot Gardiner
John Eliot GardinerFoto: Karol Sokołowski/NFM

Porównując Pasję Janową do innego utworu Jana Sebastiana Bacha - Pasji Mateuszowej, prof. Szymon Paczkowski stwierdził, że w tej pierwszej jest więcej dramaturgii. - Mamy tutaj centralny moment, którym jest sąd nad Jezusem. Kiedy następuje ten cały łańcuch dramatycznych chórów i dramatyczna wymiana zdań. To jest tak, jakby Bach pisał operę. Jest to teatr, który trochę przeczy naszemu wyobrażeniu, że ten kompozytor nie byłby w stanie napisać dobrej opery. Natomiast w Pasji Mateuszowej zamiar Bacha był zupełnie inny - podkreślał gość Dwójki.

Jaka była historia powstania Pasji Janowej? Dlaczego Bach wprowadzał tyle zmian do tego utworu? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Dzień specjalny Euroradia

Prowadziła: Magdalena Łoś

Gość: prof. Szymon Paczkowski (muzykolog)

Data emisji: 14.04.2018

Godzina emisji: 14.50

pg/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ewa Pobłocka: preludia i fugi Bacha były jak objawienie

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2018 16:55
- Już jako dziecko grałam bardzo dużo Bacha. Podczas przesłuchań dla uczniów szkół podstawowych usłyszałam w wykonaniu jakiejś dziewczynki utwór, który mnie olśnił. Od tamtej chwili bachowskie preludia i fugi zawsze są ze mną – mówiła w Dwójce znakomita pianistka.
rozwiń zwiń