Zygmunt Krauze: do komponowania zawsze potrzebuję tematu

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2019 13:10
- Kiedy spojrzę na swoje pierwsze utwory, pisane jeszcze w 1958 roku i dalsze, to można zauważyć, że ta muzyka jest coraz bardziej ekspresyjna, dramatyczna, kanciasta - opowiadał w Dwójce kompozytor, którego utwór zabrzmiał podczas koncertu inaugurującego 62. Festiwal Warszawska Jesień.
Audio
  • Rozmowa z Zygmuntem Krauze, Miłoszem Pękalą, Magdaleną Długosz oraz Michałem Pawełkiem na festiwalu "Warszawska Jesień" (Filharmonia Dwójki)
Zygmunt Krauze podczas koncertu inaugurującego 62. festiwal Warszawska Jesień
Zygmunt Krauze podczas koncertu inaugurującego 62. festiwal Warszawska JesieńFoto: PAP/Leszek Szymański

Warszawska jesień 1200.jpg
62. festiwal "Warszawska Jesień" na antenie Dwójki

Podczas koncertu otwarcia Zygmunt Krauze wykonał swój III Koncert fortepianowy "Okruchy pamięci". - Ten utwór dotyczy mojej przeszłości i tego, co jest wokół mnie. Opowiada o stosunku emocjonalnym do czasu, który przeszedł, i który przeżyłem wspólnie z moimi bliskimi.

Kompozytor podkreślił, że jego utwory zawsze o czymś opowiadają. Jako przykład podał utwór Exodus 2016, który opowiada o emigrantach z Afryki Północnej oraz Deklarację, która zabrzmiała w ubiegłym roku na festiwalu Sacrum Profanum. - W tym ostatnim utworze użyłem Deklaracji Praw Człowieka ONZ. Zadziwiające, że ten tekst, pisany w 1946 roku jest aktualny i nie w całości wykonany do dziś. To jest mój bunt, moja złość, moja niezgoda, że żyjemy w świecie, o którym na papierze napisaliśmy, że będzie piękny, ale za mało robimy, żeby taki był.


Zygmunt Krauze pap_20080204_0BU 1200.jpg
Wspomnienia Zygmunta Krauzego

Zygmunt Krauze mówił ponadto o uczuciach, które towarzyszą mu podczas wykonywania swoich dzieł oraz perkusyjnym eksperymencie, który zastosował w III Koncert fortepianowy "Okruchy pamięci". O tym dziele opowiadał też perkusista Miłosz Pękala.

W audycji rozmawialiśmy również z Magdaleną Długosz, której utwór Na krawędzi Światła został prawykonany podczas koncertu inaugurującego festiwal Warszawska Jesień oraz muzykiem Michałem Pawełkiem.

***

Rozmawiała: Beata Stylińska

Goście: Zygmunt Krauze, Miłosz Pękala, Magdalena Długosz oraz Michał Pawełek

Data emisji: 20.09.2019

Godzina emisji: 20.26

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/at

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mykietyn: Warszawską Jesień w latach 90. dotknął kryzys

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2017 21:00
- W momencie kiedy odzyskaliśmy wolność, wydawało się, że nastąpi erupcja sztuki, a tymczasem nastąpiło zupełne załamanie w kulturze - wspominał kompozytor, który na festiwalu Warszawska Jesień zadebiutował w roku 1993.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Lutosławski nawet krótkie utwory pisał z pietyzmem"

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2017 13:35
– Ten krótki utwór jest arcydziełem, pokazującym jego kunszt, a także muzyczne poczucie humoru i zmysł okazjonalny – mówił dyrygent Jacek Kaspszyk o kompozycji "Fanfare for Los Angeles Philharmonic" Witolda Lutosławskiego.
rozwiń zwiń