X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Lutosławski nawet krótkie utwory pisał z pietyzmem"

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2017 13:35
– Ten krótki utwór jest arcydziełem, pokazującym jego kunszt, a także muzyczne poczucie humoru i zmysł okazjonalny – mówił dyrygent Jacek Kaspszyk o kompozycji "Fanfare for Los Angeles Philharmonic" Witolda Lutosławskiego.
Audio
  • "Lutosławski nawet krótkie utwory pisał z pietyzmem" (Filharmonia Dwójki)
Witold Lutosławski i Henryk Mikołaj Górecki, Warszawska Jesień, 1987
Witold Lutosławski i Henryk Mikołaj Górecki, Warszawska Jesień, 1987Foto: Włodzimierz Echeński, zbiory Związku Kompozytorów Polskich

Utwór napisany w 1993 r. na jubileusz filharmoników z Los Angeles otworzył finałowy koncert 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień". Jacek Kaspszyk zwrócił uwagę, że fanfara jest czymś więcej niż tylko okolicznościowym drobiazgiem. Lutosławski przykładał się bowiem do wszystkich kompozycji, także tych o niewielkich rozmiarach.

– W tej fanfarze pokazał, jak znakomicie można operować instrumentami dętymi i perkusją, a także jak można nawet w tak krótkim utworze zawrzeć tyle wspaniałych treści – powiedział dyrygent.

Gość Dwójki podzielił się także swoimi wspomnieniami związanymi z Warszawskimi Jesieniami i innymi festiwalami muzyki współczesnej, w których brał udział. Wydarzenia te okazały się kluczowe w jego artystycznej karierze, a wszystko zaczęło się od szczęśliwego trafu - Jacek Kaspszyk zastąpił dyrygenta, który odwołał swój występ.

Jacek Kaspszyk; foto: Grzegorz Śledź/PR2 Jacek Kaspszyk; foto: Grzegorz Śledź/PR2

***

Rozmawiała: Beata Stylińska

Goście: Jacek Kaspszyk (dyrygent), Piotr Tabakiernik (kompozytor), Jerzy Kornowicz (dyrektor Warszawskiej Jesieni)

Data emisji: 23.09.2017

Godzina emisji: 20.18

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

mc/kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mykietyn: Warszawską Jesień w latach 90. dotknął kryzys

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2017 21:00
- W momencie kiedy odzyskaliśmy wolność, wydawało się, że nastąpi erupcja sztuki, a tymczasem nastąpiło zupełne załamanie w kulturze - wspominał kompozytor, który na festiwalu Warszawska Jesień zadebiutował w roku 1993.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Nowe Kontrapunkty". Archiwalna audycja Andrzeja Chłopeckiego

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2017 12:00
23 września minęło 5 lat od śmierci wybitnego krytyka muzycznego związanego z Dwójką. W dniu tej rocznicy przypomnieliśmy jedną z jego audycji z cyklu "Nowe Kontrapunkty. Studio muzyki XX wieku".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rüdiger Bohn. Nie taka straszna ta awangarda

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2017 15:00
Dyrygent, który poprowadził jeden z koncertów 60. Warszawskiej Jesieni, nie widzi dużej różnicy między muzyką współczesną a repertuarem symfonicznym i operowym. - Chodzi po prostu o to, by jak najlepiej oddać intencje kompozytora - mówił w Dwójce.
rozwiń zwiń