"Śpiewność instrumentów". Marzena Diakun o Koncercie wiolonczelowym Saint-Saënsa

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2020 21:15
- To sztandarowe dzieło w literaturze wiolonczelowej, bardzo popisowe dla solisty - podkreślała Marzena Diakun, wspominając jeden z punktów programu koncertu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z 2014 roku.
Audio
  • Z dyrygent Marzeną Diakun rozmawia Grzegorz Dąbrowski (Filharmonia Dwójki)
Marzena Diakun
Marzena DiakunFoto: PR

Anna Lubańska pap_1200.jpg
Anna Lubańska: "El Amor brujo" to piękna, ilustracyjna muzyka

Koncert ten, podczas którego Marzena Diakun poprowadziła Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, a solistką była Natalia Kurzac, miał w swoim programie m.in. Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 Camille’a Saint-Saënsa.

- Partia orkiestry przepięknie tu współgra z solistą. Orkiestra czasami daje jakby podłoże energetyczne, które później melodycznie prowadzi wiolonczela. Natomiast gdy gra orkiestra, ten wolumen brzmienia jest w pełni pokazany. Troszeczkę zanika, gdy wiolonczela ma więcej do powiedzenia – opisywała Marzena Diakun. Jak dodała, jest w tym utworze "przepiękna śpiewność instrumentów".

Marzena Diakun. Dyrygentka, która wybiera zawodowe propozycje [WIDEO] >>>

W rozmowie nie zabrakło przywołania innego dzieła owego katowickiego koncertu z 2014 roku: Uwertury do Parii Stanisława Moniuszki. Marzena Diakun mówiła również o wyzwaniu, jakim jest dla dyrygenta współpraca z solistą, oraz o swoich artystycznych planach.

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadził: Grzegorz Dąbrowski

Gość: Marzena Diakun (dyrygent)

Data emisji: 4.06.2020

Godzina emisji: 19.30


Czytaj także

Tamara Granat: dzieci słuchają tego utworu z zapartym tchem

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2020 21:16
- Dzieci to bezkompromisowa publiczność. Dziecko mówi to, co myśli, jest spontaniczne i to jest fantastyczne. W "Karnawale zwierząt" na dwa fortepiany i orkiestrę Camille Saint-Saëns tak cudownie scharakteryzował wszystkie postaci, które tam występują, że utwór ten jest bardzo często wykonywany dla dzieci - mówiła w audycji "Filharmonia Dwójki" pianistka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tomasz Bugaj i mistrzowie harfy

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2020 21:42
- Prof. Helga Storck była pomysłodawczynią festiwalu harfowego, który ukazuje ten instrument w najrozmaitszym świetle: od średniowiecznej prostej harfy, poprzez harfę celtycką, aż po harfę w wielkiej orkiestrze symfonicznej – mówił w Dwójce dyrygent Tomasz Bugaj.
rozwiń zwiń