Muzyczne Kongo i okolice

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2020 12:32
Wszystko zaczęło się od wizyty w Kinszasie, jaką złożył w roku 1978 Bernard Treton. Chciał nagrywać wykonawców miejscowej sceny tradi-modern. Uchwycił to, co wiele lat później świat poznał pod postacią nurtu congotronics i grupy Konono No. 1.
Audio
Kinszasa
KinszasaFoto: shutterstock.com/Mr.Kabwende

Poza tą formacją na oryginalnych nagraniach znalazły się jeszcze zespoły Orchestre Bambala, Orchestre Bana Luya i Sankayi. Płyta z materiałem ukazała się w latach 80. nakładem francuskiej wytwórni Ocora pod tytułem "Zaire: Musiques Urbaines à Kinshasa". Po latach belgijska Crammed Discs powróciła do tamtych sesji, dodając taneczne rekonstrukcje Martina Meissonnier, producenta świetnie znającego materię muzyki afrykańskiej. 

W audycji słuchaliśmy zarówno oryginałów, jak i przeróbek, ale sięgnęliśmy też po inne przykłady publikowanej ostatnio muzyki afrykańskiej, z Konga ("Congo Revolution 1955-62") i nie tylko, jak Bantou Mentale czy nowy pomysł oficyny Sahel Sounds – efemeryczną cyfrową składankę "Music from Saharan WhatsApp".

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzili: Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński

Data emisji: 23.01.2020

Godzina emisji: 23.00

jp/pg

Czytaj także

Muzyka, która powstała z przyjemności

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2020 22:00
Im więcej pracujemy i im bardziej praca wciska nas w kierat, tym bardziej chcemy się bawić! W "Nokturnie" usłyszeliśmy więc muzykę, która jest rezultatem przyjemności tworzenia, komponowania, eksperymentowania, grania...
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ambient, drony i muzyczne lo-fi wg Asuny Arashiego

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2020 23:00
Gościem "Nokturnu" był Asuna Arashi – japoński performer muzyczny, twórca dźwiękowych instalacji zakochany w długich, przeszywających dronach, ale też w niedoskonałości zabawkowych instrumentów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Asuna Arashi: ważne są dla mnie fizyczne właściwości dźwięku

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2020 07:40
- Zawsze chciałem dotrzeć do istoty dźwięku, jego właściwości – od nich właśnie wychodzę w swojej twórczości. Sam poszukuję różnych sposobów tworzenia muzyki, choćby poprzez zastosowanie organów i innych elektronicznych instrumentów klawiszowych, które często modyfikuję: zaklejam taśmą czy wtykam specjalne kliny między klawisze - opowiadał japoński performer muzyczny.
rozwiń zwiń